Lappeenranta aerial view at sunset and lake Saimaa.
Julkaistu 7.9.2022
Päivitetty 28.8.2023

LUT-yliopisto ottaa syyskuussa käyttöön uuden kaasunerotuslaboratorion. Laboratoriossa tutkitaan muun muassa ilmansaasteita, Power-to-x-teknologiaa, vedyn varastointia sekä hiilidioksidin talteenottoa, hyödyntämistä ja varastointia.

”Laboratorio laajentaa kykyjämme ja mahdollisuuksiamme tehdä yhteistyötä monitieteisten tutkimusryhmien kanssa maailmanlaajuisesti. Näin voimme käsitellä tehokkaammin haastavia ongelmia”, LUT-yliopiston erotustekniikan apulaisprofessori Nima Rezaei kertoo.

Uusi laboratorio on varustettu huippuluokan analyyttisilla laboratoriolaitteilla. Ne tulevat monipuoliseen käyttöön, sillä LUT-yliopistossa toimii Suomen suurin erotus- ja puhdistustekniikkaan keskittynyt akateeminen tutkimusyksikkö.

Tavoitteena merkittävä kansainvälinen osaamiskeskittymä

Kaasunerotuslaboratorio vauhdittaa varsinkin puhtaan ilman ja puhtaan energian tutkimusta. Tutkimus edistää puolestaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteita, jotka koskevat esimerkiksi terveyttä, kestävää talouskasvua ja kehitystä, innovaatioita ja ilmastotoimia.

”Tavoitteenamme on olla kansallisesti sekä kansainvälisesti merkittävä kaasunerotuksen osaamiskeskittymä. Siksi kutsumme motivoituneita tutkijoita ja aktiivisia tutkimusryhmiä, innovaatiokeskuksia sekä konsortioita yhteistyöhön kanssamme”, toteaa LUT-yliopiston erotustekniikan osastonjohtaja ja professori Mari Kallioinen-Mänttäri.

Kaasunerotuslaboratorio Lappeenrannan kampuksella

• Merikonttiin rakennettu testiympäristö, joka sijaitsee LUT-yliopiston Lappeenrannan kampuksella.
  • Laboratoriossa tutkitaan:
    • hiilidioksidin talteenottoa, hyödyntämistä ja varastointia
    • Power-to-x-teknologiaa
    • vedyn varastointia
    • ilmansaasteita
    • kaasujen membraanierotusta
    • katalysaattoreita
    • teollisen mittakaavan kaasunerotusta

Uuden laboratorion avajaiset järjestetään kampuksella keskiviikkona 14.9.2022 klo 12. Tilaisuudessa puhuvat LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa, erotustekniikan osastonjohtaja Mari Kallioinen-Mänttäri ja Soletair Power Oy:n toimitusjohtaja Petri Laakso.