People sitting in a room, a woman smiling
Julkaistu 6.6.2023
Päivitetty 6.6.2023

Helsingissä järjestetään kesäkuussa kansainvälinen FINT Workshop 2023 -konferenssi, jonka ytimessä on luottamuksen merkitys organisaatioiden sisällä ja niiden välillä. Trust within and between organizations – FINT Workshop 2023 kokoaa Helsinkiin joukon globaalin tutkijayhteisön jäseniä eri tieteenaloilta.

Konferenssin järjestävät LUT-yliopisto, Itä-Suomen yliopisto ja Stanfordin yliopisto. Tapahtuma-aika on 14.–17. kesäkuuta ja paikkana Helsinki Congress Paasitorni.

”Maailmalla on käsissään vakavia haasteita, joita ei voida ratkaista ilman ihmisten välistä yhteistyötä ja ennen kaikkea luottamusta. Luottamus on olennaisessa asemassa esimerkiksi koko ajan muuttuvassa työelämässä, uusien teknologioiden kuten tekoälyn hyödyntämisessä ja ilmastokriisin ratkaisemisessa”, sanoo LUT-kauppakorkeakoulun tietojohtamisen professori Kirsimarja Blomqvist.

”Perinteisten organisaatioihin ja ihmisten johtamiseen liittyvien teemojen lisäksi luottamustutkijat ovat nyt kiinnostuneita epäluottamuksesta, skandaaleista ja kriisien ratkaisemisesta”, hän kertoo.

Luottamustutkija Mirjami Ikonen Itä-Suomen yliopistosta sanoo, että horjuneen ja rikkoutuneen luottamuksen palauttamisen ja korjaamisen keinot ovat ajankohtaisia tutkimuskohteita.

”Tietoisuutta luottamukseen perustuvasta johtajuudesta tarvitaan tässä ajassa. Lisäksi tarvitaan ymmärrystä luottamuksesta johtajuuden ja vuorovaikutuksen taitona, jota voi opetella ja jossa voi kehittyä”, Ikonen summaa.

Kirsimarja Blomqvist.
Kirsimarja Blomqvist
Mika Aaltola

Luottamuskonferenssi kokoontuu jo 12:tta kertaa

Lyhenne FINT tulee sanoista First International Network on Trust. FINT-konferenssi järjestettiin ensi kertaa Amsterdamissa vuonna 2000, jolloin osallistujia oli 20. Tänä päivänä tapahtuman sähköpostilistalla on jo 770 vastaanottajaa eri puolilta maailmaa.

Kesäkuussa 2023 konferenssi järjestetään ensimmäistä kertaa Pohjoismaassa. Helsingin konferenssiin on ilmoittautunut jo lähes 100 henkeä.

Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola vierailee tapahtumassa keskiviikkona 14. kesäkuuta. Hän pitää luennon teemalla Trust society and democratic vulnerability (suom. Luottamusyhteiskunta ja demokraattinen haavoittuvuus). Aaltolan ohella konferenssin pääpuhujia ovat professori Sirkka Jarvenpaa (The University of Texas, USA) ja professori Sim Sitkin (Duke University, USA). Lisäksi konferenssiin osallistuu kymmeniä muita luottamukseen perehtyneitä tutkijoita.

Konferenssin tarkempi ohjelma ja lisätietoa alustajista sekä puhujista tapahtuman verkkosivuilta.

Lue myös: