LUT University - Most cited researchers
Julkaistu 14.2.2023
Päivitetty 28.8.2023

Clarivate listaa vuosittain maailman viitatuimmat tutkijat, jotka ovat osoittaneet poikkeuksellista vaikuttavuutta ja joiden tutkimuksiin muut tutkijat ovat viitanneet usein kuluneen vuosikymmenen aikana. Vuonna 2022 listalle pääsi kolme LUT-yliopiston professoria: sähkötekniikan professorit Christian Breyer ja Behnam M. Ivatloo sekä erotustekniikan professori Amit Bhatnagar

Vain 19 lähes 7 000 viitatuimmasta tutkijasta asuu Suomessa. Esimerkiksi Helsingin yliopistolla työskentelee seitsemän ja Aalto-yliopistossa kolme maailman viitatuinta tutkijaa.

“Aiemmin LUTilla on ollut vain yksi tutkija tällä listalla. Nyt kaikki viitatuimmat tekniikan alan suomalaistutkijat tulevat LUTista. Viitatuimpien tutkijoiden määrä kertoo yksilöiden ja rankingtulokset koko yliopiston suoriutumisesta. Molemmat näyttäisivät kehittyvän LUTilla oikeaan suuntaan”, vararehtori Jari Hämäläinen kertoo.

Hämäläisen mukaan viittaukset ovat yliopistovertailuissa erittäin tärkeitä. Esimerkiksi THE-rankingissä ne muodostavat kolmanneksen vertailupisteistä. Viimeisimmässä THE-rankingissä LUT sijoittui maailman 350 parhaimman yliopiston joukkoon.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Erinomaista uusiutuvan energian ja vedenpuhdistuksen tutkimusta

Breyer ja Ivatloo työskentelevät LUTin Lappeenrannan kampuksella ja Bhatnagar Mikkelin alueyksikössä. Viime syksynä Breyer ja hänen tutkimusryhmänsä julkaisivat yhdessä 14 muun yliopiston kanssa tutkimuksen, jonka mukaan täysin uusiutuva energiajärjestelmä on mahdollinen vuoteen 2050 mennessä. Tutkimus keräsi paljon huomiota ympäri maailmaa.

“Me pyrimme tiimini kanssa tarjoamaan ratkaisuja ihmiskunnan ydinongelmaan eli nykyisen, tuhoavan energiajärjestelmän korvaamiseen kestävällä vaihtoehdolla. LUTilla on valtavasti potentiaalia kansainväliselle tutkimusyhteistyölle, koska strategiamme keskittyy juuri kestäviin energiaratkaisuihin”, Breyer kertoo.

Ivatloo on puolestaan erikoistunut sähkömarkkinoihin ja -verkkoihin. Hän on yksi sähkötekniikan tutkimustiimin uusimmista jäsenistä.

“Kun huolellisesti mietitty ja ainutlaatuinen idea esitetään selkeästi ja loogisesti, muut tutkijat luottavat ja viittaavat siihen. Strategiamme ja resurssiemme ansiosta LUT on yksi energiatutkimuksen edelläkävijöistä”, Ivatloo sanoo.

Uusia ratkaisuja etsii myös Bhatnagar, joka tutkii tiiminsä kanssa mikroleväteknologiaan perustuvaa vedenkäsittelyä Mikkelin alueyksikön uudessa tutkimuslaboratoriossa.

“Työllämme on oleellista merkitystä koko tutkimusalallemme. Uudet tutkimusideamme liittyvät resurssipulan katkaisemiseen ja kestävien ympäristöratkaisujen tarjoamiseen,” Bhatnagar tiivistää.

Lue myös: