SDG values poster reflected from window in LUT School of Business and Management
Julkaistu 31.10.2022
Päivitetty 1.11.2022
Sami Saarenketo, LUT-yliopiston dekaani
Myös opetuksessa on keskitytty pitkäjänteisesti laadun parantamiseen. Tästä on yhtenä osoituksena keväällä ansaittu AACSB-akkreditointi.
Sami Saarenketo
dekaani, LUT-kauppakorkeakoulu

LUT-kauppakorkeakoulu on Times Higher Educationin (THE) -vertailun mukaan maailman 150 parhaan yliopiston joukossa. LUT-kauppakorkeakoulu sijoittui vuoden 2023 tieteenalakohtaisissa vertailuissa sijalle 126–150. Lisäksi LUT-kauppakorkeakoulu on Suomen toiseksi paras bisneskoulu rankingiin osallistuneista yhdeksästä suomalaisesta kauppakorkeakoulusta.

LUTin bisneskoulun nousukiito listauksessa on jatkunut jo usean vuoden ajan. Vuonna 2019 LUT-kauppakorkeakoulu oli sijalla 301–400, ja sijoitus on parantunut vuosi vuodelta. Vuoden 2022 vertailussa oltiin jo sijalla 175.

”On upeaa nähdä tämä globaalin sijoituksen nousu. Se on osoitus siitä, että asiantuntijoidemme tutkimus ja opetus on maailman parhaiden joukossa”, sanoo LUT-kauppakorkeakoulun dekaani Sami Saarenketo.

LUTin bisneskoulu on Suomen paras viittauksissa tieteellisiin artikkeleihin.

”Kun muut tutkijat viittaavat meidän tutkimukseemme, kertoo se tutkimuksemme tieteellisestä merkityksestä, relevanssista. Olemme jo vuosia rakentaneet vahvaa tutkimuskulttuuria painottaen strategiamme mukaan kestävää liiketoimintaa ja digitaloutta”, Saarenketo sanoo.

Saarenkedon mukaan myös opetuksessa on keskitytty pitkäjänteisesti laadun parantamiseen.

”Tästä on yhtenä osoituksena keväällä ansaittu AACSB-akkreditointi.”

Kauppatieteiden alan AACSB-akkreditointi on riippumattoman raadin myöntämä tunnustus, joka kertoo koulutuksen ja tutkimuksen korkeasta laadusta. AACSB tulee sanoista The Association to Advance Collegiate Schools of Business.

LUT-kauppakorkeakoulu ylsikin THE-rankingissa Suomen tasolla toiseksi parhaaksi bisneskouluksi tutkimuksen ja opetuksen saralla.

LUT-kauppakorkeakoulun varadekaani Anni-Kaisa Kähkönen sanoo, että LUTissa on tehty pitkäjänteisesti työtä tutkimuksen laadun eteen. LUT-kauppakorkeakoulusta tulee vuosi vuodelta enemmän korkeatasoisia julkaisuja.

”Viime vuosina olemme panostaneet erityisesti julkaisujen laatuun. Onnistumisia palkitaan bonusjärjestelmillä ja huippujulkaisuja juhlitaan yhteisesti. Näin osaltaan kannustetaan ja innostetaan tutkijoita tavoittelemaan yhä korkeammalle”, Kähkönen kertoo.

Kaikkiaan maailmassa on noin 16 500 yliopistotasoista bisneskoulua.

Anni-Kaisa Kähkönen.
Onnistumisia palkitaan bonusjärjestelmillä ja huippujulkaisuja juhlitaan yhteisesti. Näin osaltaan kannustetaan tutkijoita tavoittelemaan yhä korkeammalle.
Anni-Kaisa Kähkönen
varadekaani, LUT-kauppakorkeakoulu

”Hyvä tulos kiristyvässä kilpailutilanteessa”

Times Higher Education (THE) vertailee yliopistoja vuosittain julkaistavilla listauksillaan. Rankingissa tutkitaan yliopistojen mainetta tutkimuksen ja opetuksen alalla. Rankingissa on tietoja kuten julkaisujen määrä tutkijaa kohti, viittaukset julkaisua kohden, opettaja-opiskelijasuhde, yksityiseltä sektorilta hankittu ulkopuolinen rahoitus ja kansainvälistymisaste.

”LUT-kauppakorkeakoulun perustoiminta on todella hyvällä tasolla ja pärjäämme olennaisilla mittareilla eli tutkimuksessa, opetuksessa ja tieteellisissä viittauksissa, sanoo LUTin vararehtori Jari Hämäläinen.

Hämäläinen pitää LUTin tulosta hyvänä senkin takia, että bisneskouluja on maailmalla paljon ja kilpailu kiristyy koko ajan.

”Viittausten perusteella LUT-kauppakorkeakoulu on saanut julkaisujaan läpi oikeilla foorumeilla ja tutkimusartikkeleissa on ollut relevanttia sisältöä, kun muut tutkijat haluavat siteerata meidän tutkimustamme.”

THE World University Ranking on sen listauksista tunnetuin ja samalla yksi maailman arvostetuimmista yliopistorankingeista. LUT-yliopisto oli maailman 350 parhaan yliopiston joukossa 12. lokakuuta 2022 julkaistussa yleisrankingissa.

Lue myös: