SDG values poster reflected from window in LUT School of Business and Management
Julkaistu 10.5.2022
Päivitetty 31.5.2022

Tällä sivulla

Sami Saarenketo, LUT-yliopiston dekaani
AACSB-akkreditointi on kauppakorkeakoulujen kultainen sinetti, ja AACSB-akkreditoituja kouluja pidetäänkin yleisesti maailman parhaimpina.
Sami Saarenketo
dekaani, LUT-kauppakorkeakoulu

LUT-kauppakorkeakoululle on myönnetty kansainvälisesti erittäin arvostettu viisivuotinen AACSB- akkreditointi. Tunnustus kertoo kauppatieteellisen koulutuksen ja tutkimuksen korkeasta laadusta. Vain pieni osa, viisi prosenttia maailman kauppatieteellisiä tutkintoja tarjoavista yliopistoista, on saanut AACSB-akkreditoinnin. AACSB tulee sanoista The Association to Advance Collegiate Schools of Business.

LUT-kauppakorkeakoulun dekaani Sami Saarenketo kertoo pitävänsä tätä akkreditointia kenties tärkeimpänä virstanpylväänä matkalla kohti kauppakorkeakoulujen kansainvälistä kärkeä.

”LUT-kauppakorkeakoulu on kehittynyt 30-vuotisen historiansa aikana huimasti. AACSB-akkreditointi on kauppakorkeakoulujen kultainen sinetti, ja AACSB-akkreditoituja kouluja pidetäänkin yleisesti maailman parhaimpina”, Saarenketo sanoo.

AACSB-akkreditointi on riippumattoman kansainvälisen raadin tekemä arvio tutkimuksen ja opetuksen laadusta sekä yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Akkreditointi toimii työvälineenä opetuksen ja tutkimuksen kehittämisessä. Se on myös neuvotteluvaltti kansainvälisten partnerien kanssa esimerkiksi opiskelijavaihtoon liittyvissä sopimusneuvotteluissa.

Saarenkedon mukaan AACSB-akkreditointi tarjoaa LUT-kauppakorkeakoululle lisänäkyvyyttä kansainvälisessä korkeakoulumaailmassa.

”Näkyvyys auttaa houkuttelemaan meille lisää kansainvälisiä opiskelijoita ja henkilökuntaa, solmimaan uusia kansainvälisiä kumppanuuksia akkreditoitujen ulkomaisten yliopistojen kanssa sekä vahvistamaan LUT-kauppakorkeakoulun kansainvälistä mainetta.”

Laatukäytänteet integroidaan osaksi jokapäiväistä toimintaa

Akkreditointi edellyttää toiminnan jatkuvaa kehittämistä. Siinä seurataan tarkasti esimerkiksi siitä, oppivatko opiskelijat sen, mitä heidän on luvattu oppivan koulutuksen aikana. Myös vaade tieteellisen tutkimuksen yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta kasvaa koko ajan.

”AACSB-akkreditointi tekee kauppakorkeakoulun toimintaa läpinäkyvämmäksi ja antaa keinot jatkuvaan itsearviointiin sekä uusien kehittämiskohteiden tunnistamiseen. Akkreditointi ei ole kertaluontoinen harjoitus, vaan jatkuva prosessi, jossa laatukäytänteet integroidaan osaksi jokapäiväistä toimintaa”, kuvailee koulutusohjelman vastaava Hanna Salojärvi LUT-kauppakorkeakoulusta.

Salojärven mukaan AACSB-akkreditointi on yksi keino erottua joukosta jatkuvasti kovenevassa kilpailussa.

”Kauppakorkeakoulut pyrkivät erottumaan toisistaan markkinoinnissaan ennen kaikkea asiasisällöllä. AACSB-laatuleima tarjoaa meille silti kilpailuedun. AACSB- akkreditoinnin on saanut vain hyvin pieni osa maailman kaikista kauppakorkeakouluista, ja kansainväliset opiskelijat arvostavat tunnustusta”, Salojärvi toteaa.

LUT-kauppakorkeakoulu Hanna Salojärvi, henkilökuva
Akkreditointi ei ole kertaluontoinen harjoitus, vaan jatkuva prosessi.
Hanna Salojärvi
Koulutusohjelman vastaava

AACSB:n varatoimitusjohtaja: "Pysyvä positiivinen vaikutus paikallisesti ja maailmanlaajuisesti"

”LUT-yliopiston sitoutuminen akkreditoinnin saamiseen heijastaa LUTin omistautumista opiskelijoita, alumniverkostoa, liike-elämää ja koko korkeakouluyhteisöä kohtaan,” toteaa Stephanie M. Bryant, AACSB:n varatoimitusjohtaja ja akkreditointitoiminnon johtaja.

M. Bryant sanoo, että nykypäivän opiskelijat ovat huomisen yritysjohtajia, ja LUT-kauppakorkeakoulun liittymisellä AACSB-verkostoon on pysyvä positiivinen vaikutus oppilaitokseen sekä paikallisesti että maailmanlaajuisesti.

”Onnittelemme LUT-yliopistoa ja dekaani Sami Saarenketoa akkreditoinnin saamisesta ja kiitämme LUT-kauppakorkeakoulun tiimiä – koko tiedekuntaa, hallitusta, henkilökuntaa ja opiskelijoita – roolista tämän arvostetun kunnian ansaitsemisessa.”

Saarenkedon mukaan AACSB-akkreditoinnin saavuttaminen on äärimmäisen tiukka prosessi, joka on vaatinut monivuotista panostusta henkilökunnalta.

”Olen ylpeä yhteisestä saavutuksestamme ja haluan kiittää henkilökuntaamme, opiskelijoitamme, alumnejamme, sidosryhmiämme ja tukijoitamme. Tämä tunnustus siivittää kauppakorkeakouluamme kohti entistä erinomaisempia tuloksia tulevaisuudessa", Saarenketo sanoo.

Suomessa AACSB-akkreditoinnin on saanut kuusi korkeakoulua

Kauppatieteiden alalla tunnetuimmat akkreditoinnit ovat pohjoisamerikkalainen AACSB ja eurooppalaistaustainen EFMD eli European Foundation for Management Development, joka myöntää sekä ohjelmakohtaisia että yksikkötason akkreditointeja. Kolmas on MBA-koulutukseen etupäässä liittyvä AMBA (Association of MBAs).

LUT-kauppakorkeakoululla on jo ennestään ohjelmakohtainen EFMD-akkreditointi. LUTin kansainvälisen markkinoinnin englanninkielinen maisteriohjelma Master's Programme in International Marketing Management (MIMM) sai EFMD-leiman kolmatta kertaa vuonna 2021.

LUT-kauppakorkeakoulun AACSB- ja EFMD-akkreditoinnit ovat voimassa viisi vuotta.

Suomessa AACSB-akkreditoinnin ovat saaneet LUTin ohella Aallon, Hankenin, Turun, Oulun ja Jyväskylän kauppakorkeakoulut. Maassamme on kaikkiaan kymmenen kauppakorkeakoulua.

AACSB-logo – Business Accreditation Seal.

LUT-kauppakorkeakoulun koulutusohjelman vastaava Hanna Salojärvi,
040 136 7966, hanna.salojarvi@lut.fi