Autumn image
Julkaistu 26.10.2022
Päivitetty 26.10.2022

LUT-yliopisto jatkoi menestystään Times Higher Educationin (THE) vuoden 2023 tieteenalakohtaisissa vertailuissa.

LUT osallistui vertailuihin neljällä tieteenalalla:

• Business and Economics (sijoitus 126–150)
  • Physical Sciences (sijoitus 201–250)
  • Engineering (sijoitus 251–300)
  • Computer Science (sijoitus 501–600)

LUTin tutkimuksesta vastaavan vararehtori Jari Hämäläisen mukaan viimeiset kolme vuotta ovat olleet LUTille vertailuissa erittäin suotuisia, vaikka osallistuvien yliopistojen määrä on kasvanut jatkuvasti.

”Maailmassa on noin 30 000 yliopistoa, ja on kova suoritus olla parhaan prosentin joukossa. Voimme ylpeästi seisoa tekemisemme takana”, Hämäläinen sanoo.

Jari Hämäläisen mukaan vertailut vahvistavat LUTin brändiä ja asemaa etenkin kansainvälisellä korkeakoulukentällä. Jopa kolmannes yliopiston saamista pisteistä määräytyy sen mukaan, miten kansainvälinen tiedeyhteisö vastaa mainekyselyihin. Ranking-menestys tuo näkyvyyttä, jota vaaditaan, jotta voitaisiin menestyä tulevissa kyselyissä yhä paremmin.

”LUTissa tehdään äärimmäisen kovatasoista työtä. Teemme monet asiat huomattavasti paremmin kuin kuuluisat yliopistot. On selvää, että pienten suomalaisyliopistojen täytyy tehdä paljon töitä saadakseen ääniä kansainvälisiltä yliopistoilta.”

Suomen toiseksi paras bisneskoulu

LUT-yliopiston kauppakorkeakoulu on parantanut sijoitustaan THE:n alakohtaisessa Business and Economics -vertailussa vuodesta toiseen.

LUT on vertailun mukaan Suomen toiseksi paras bisneskoulu ja Suomen paras viittauksissa tieteellisiin artikkeleihin. Käytännössä se tarkoittaa, että Lappeenrannassa ja Lahdessa tehtyyn tutkimukseen nojataan yhä useammin muualla maailmalla laadituissa tieteellisissä artikkeleissa.

Kansainvälisessä tieteenalakohtaisessa vertailussa LUT-kauppakorkeakoulu paransi asemiaan ja ylsi 870 bisneskoulun joukossa sijoille 126–150.

Suomen toiseksi paras yliopisto insinööritieteiden opetuksessa

LUT on menestynyt vuodesta toiseen upeasti myös muun muassa fysiikan, kemian ja matemaattisten aineiden tutkimusta ja opetusta painottavassa Physical Sciences -vertailussa. LUTin pistemäärät tieteenalakohtaisessa listauksessa olivat Suomen toiseksi parhaat heti Helsingin yliopiston jälkeen. LUTin vahvuudet olivat kansainvälisyys ja viittaukset tieteellisiin artikkeleihin, joissa se oli Suomen paras korkeakoulu.

LUTin sijoitus parani viime vuodesta myös insinööritieteitä painottavalla Engineering-alalla. Rankingin mukaan LUT tarjoaa insinööritieteissä Suomen toiseksi parasta opetusta ja on maailman 300 parhaan yliopiston joukossa. Computer Science -vertailussa LUTin kokonaissijoitus (sijat 501–600) säilyi edellisvuodesta ennallaan.

LUT on vahva Times Higher Educationin rankingeissa

• Englantilainen Times Higher Education (THE) laittaa yliopistoja paremmuusjärjestykseen vuosittain julkaistavilla listauksillaan. THE World University Ranking on sen listauksista tunnetuin ja samalla yksi maailman arvostetuimmista yliopistorankingeista.LUT-yliopisto oli maailman 350 parhaan yliopiston joukossa 12.10.2022 julkaistussa yleisrankingissa.
        • THE julkaisee pian yleisrankingin jälkeen samaan aineistoon perustavan THE World University Rankings by Subject -listauksen, jossa yliopistoja arvioidaan tieteenaloittain. Tuorein tieteenalakohtainen vertailu julkaistiin 25.10.2022.
        • Times Higher Educationin (THE) kauppa- ja taloustieteiden alakohtaisessa vuoden 2023 rankingissa LUT-yliopiston kauppakorkeakoulu on maailman 150 parhaan bisneskoulun joukossa. LUT sijoittui vertailussa sijoille 126–150.
        • Times Higher Educationin (THE) Physical Sciences -tieteenalan alakohtaisessa vuoden 2023 rankingissa LUT-yliopisto on 250 parhaan joukossa. LUT sijoittui vertailussa sijoille 201–250.
        • Times Higher Educationin (THE) Engineering-tieteenalan alakohtaisessa vuoden 2023 rankingissa LUT-yliopisto on 300 parhaan joukossa. LUT sijoittui vertailussa sijoille 251–300.
        • Times Higher Educationin (THE) Computer Science -tieteenalan alakohtaisessa vuoden 2023 rankingissa LUT-yliopisto on 600 parhaan joukossa. LUT sijoittui vertailussa sijoille 501–600.

Lue myös: