Lappeenranta Campus interior
Julkaistu 24.5.2022
Päivitetty 20.6.2022

LUT-yliopisto on mukana yhteenliittymässä, jonka avulla pyritään edistämään Suomen kilpailukykyä 6G-tutkimuksessa ja kehityksessä. Yhteistyössä on mukana isoja suomalaisia tietoliikennealan tutkimus- ja kehitystoimijoita.

6G Finland -niminen yhteenliittymä julkistettiin toukokuussa 2022, jolloin myös pääministeri Sanna Marin kertoi siitä Japanin-vierailunsa yhteydessä järjestetyssä teknologia-aiheisessa seminaarissa Tokiossa.

Yhteenliittymän julkistamisen myötä 6G Finlandin jäsenet aloittavat tiekartan laatimisen tärkeimmistä tutkimukseen ja kehitykseen liittyvistä painopisteistä. Yhteenliittymä toimii suomalaisen 6G-osaamisen yhteyspisteenä ja osallistuu aktiivisesti tavoitteidensa mukaiseen keskusteluun kansallisesti ja kansainvälisesti.

Dekaani Olli Pyrhösen mukaan 6G-teknologian kehittäminen tukee mainiosti LUT-yliopiston tutkimusstrategiaa. Käynnissä oleva energiamurros ja voimakas sähköistymisen aalto vaativat toteutuakseen nykyistä 5G-teknologiaa tehokkaampia ratkaisuja.

”Uskon, että moderni 6G-teknologia on merkittävä tekijä tulevaisuuden älykästä energiajärjestelmää kehitettäessä. Datan siirto ja prosessointi on tehtävä nopeasti ja kustannustehokkaasti, jotta tulevaisuuden sähköverkkojen stabiilisuus ja reaaliaikainen sähkökauppa on mahdollista”, Pyrhönen sanoo.

6G Finland toimii verkostona, johon kutsutaan uusia jäseniä sisältöperustaisesti. LUT-yliopiston lisäksi muita perustajajäseniä ovat Helsingin, Oulun ja Tampereen yliopistot, Aalto-yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu sekä BusinessOulu, Nokia Bell Labs, Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Puolustusvoimien tutkimuslaitos.

6G Finlandin puheenjohtaja, Nokia Bell Labsin Radio Systems Research Finland -tutkimusosaston johtaja Mikko Uusitalo iloitsee yhteenliittymän perustamisen merkityksestä koko suomalaiselle 6G-tutkimukselle.

”6G-kehitys ja sitä koskeva keskustelu lisääntyy tällä hetkellä kovaa vauhtia kansainvälisesti. Tämä on Suomelle erinomainen hetki vahvistaa 6G-yhteistyötä myös kansallisesti entistä tiiviimpänä suomalaisrintamana”, Uusitalo sanoo.

Suomi on ollut kansainvälisesti 6G-tutkimuksen ja -kehityksen kärkimaita siitä lähtien, kun maailman ensimmäinen laaja 6G-tutkimusohjelma 6G Flagship käynnistettiin Suomessa vuonna 2018. Lisäksi Suomi on vetovastuussa Euroopan 6G-lippulaivaprojektissa, Hexa-X:ssä, sekä merkittävissä rooleissa myös muussa EU:n 6G-toiminnassa.

Koska 6G Finlandissa mukana on tutkimuslaitosten lisäksi mukana myös yrityksiä, nousee 6G Finland kansainvälisesti yhdeksi merkittävimmistä 6G-osaamisen yhteenliittymistä. Vastaavia yhteenliittymiä on tähän mennessä perustettu Japaniin, Yhdysvaltoihin ja Saksaan.