International students studying in classroom in LUT University
Julkaistu 16.11.2022
Päivitetty 22.11.2022

DuuniDay-rekrytointitapahtuma kokoaa 22.11. Lappeenrannan kampukselle noin sata työnantajaa ja jopa tuhansia opiskelijoita. Tapahtumaan saapuu työnantajia ympäri Suomea sekä työllistymisestä kiinnostuneita opiskelijoita LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun eri aloilta.

”Jos yritys tarvitsee työvoimaa, ei kannata jäädä odottamaan opiskelijoiden valmistumista. Reitti sopivan tekijän löytymiseen kulkee kesätöiden sekä opinnäytetöiden kautta”, sanoo Elina Hannikainen-Himanen LUT-yliopiston urapalveluista.

Työnantajat etsivät korkeakoulutettujen joukosta niin kesätyöntekijöitä, harjoittelijoita, lopputyöntekijöitä kuin vakituisia työntekijöitäkin. Tapahtumaan osallistuu joukko merkittäviä eteläkarjalalaisia työnantajia: paikalla ovat muun muassa ABB, Danfoss, Stora Enso ja Yaskawa.

Työnantajille uusi tuki kansainvälisten opiskelijoiden työllistämiseen

LUT-yliopistossa opiskelee 97:n eri kansallisuuden edustajia, ja kansainvälisten opiskelijoiden osuus on LUTissa Suomen yliopistoista suurin. Vaikka valtaosa LUTin opiskelijoista on työllistynyt jo valmistuessaan, kansainvälisille opiskelijoille se ei ole yhtä helppoa.

”The biggest barrier for international students is the Finnish language. Also, in jobs which require English, preference will be given to someone who also speaks Finnish or Swedish”, LUT-yliopiston laskennallisen tekniikan opiskelija Tayyab Warraich kertoo.

LUT haastaa paikallisia työnantajia näkemään kansainvälisten osaajien mahdollisuudet. Syksystä 2022 alkaen työnantajille tarjotaan uutta LUT Career Spark -harjoittelu- ja lopputyötukea. LUT maksaa kansainvälisen opiskelijan työharjoittelusta 1 200–1 800 euroa ja lopputyöstä 2 200 euroa.

”Etelä-Karjalassa on jo useita hyvään kasvuun kirineitä yrityksiä, jotka ovat palkanneet kansainvälisen osaajan tiimiinsä. Kansainvälisille markkinoille siirtyminen on helpompaa, jos sisäinen toiminta on valmiiksi monikulttuurista”, Hannikainen-Himanen jatkaa.

DuuniDay 22.11. klo 10–15

• Etelä-Karjalan suurin rekrytointitapahtuma
  • Tapahtuma järjestetään LUT-yliopiston Lappeenrannan kampuksella jo 26. kertaa.
  • Työnantajien esittelypisteet täyttävät yliopiston pääaulan sekä osan 2. ja 3. kerroksista.
  • Työelämäprofessori Sami Sykkö on LUTin opiskelijoiden Meerimaria Ketokullan ja Roosa Grönbergin haastattelussa Viipuri-salissa klo 13–13.45.
  • Lista kaikista näytteilleasettajista: lut.fi/duuniday-2022-naytteilleasettajat

LUT Career Spark -tuki työnantajille

• Harjoittelu- ja lopputyötuki, jonka tavoitteena on tukea kansainvälisten opiskelijoiden työllistymistä ja integroitumista suomalaiseen työelämään
  • Tuki voidaan myöntää Suomessa sijaitsevaan työharjoittelu- tai maisteriopintojen lopputyöpaikkaan opiskelijoille, joiden kansalaisuus on muu kuin Suomi.
  • Käytännössä LUT Career Spark on yliopiston maksama osuus opiskelijan palkkakustannuksista.
  • Suomalaisille opiskelijoille tuki voidaan myöntää vain ulkomailla sijaitsevaan työpaikkaan.

Lue myös: