Summer image
Julkaistu 29.6.2021
Päivitetty 10.5.2022

Sanotaan, että Suomi on diplomi-insinöörien maa. Lukujen valossa voidaan myös sanoa, että LUT-yliopisto on tuotantotalouden diplomi-insinöörien koti, sillä yli 43 prosenttia kaikista Suomessa valmistuneista tuotantotalouden diplomi-insinööreistä on valmistunut LUT-yliopistosta.

LUTin tuotantotalouden koulutusohjelmasta vastaavan Petra Pekkasen mukaan LUTin tuotantotalouden ohjelman salaisuutena on ajanhermoilla pysyminen yrityksiä herkällä korvalla kuuntelemalla.

"Tällä hetkellä yrityksissä tarvitaan yhä enemmän liiketoiminnan, johtamisen ja tekniikan osaamisen yhdistämistä", Petra Pekkanen sanoo.

Tämän päivän tuotantotalouden opintojen ytimeen ovat tulleet mukaan muun muassa datapohjainen liiketoiminta, analytiikka ja digitalisaation luomat monet mahdollisuudet.

"Ihmisen rooli on yhä enemmän yhdistää ja analysoida eri lähteistä tulevaa tietoa ja tehdä niiden pohjalta liiketoimintaa koskevia päätöksiä. Tähän tutalaisen osaaminen vastaa hyvin."

Pekkasen mukaan tuotantotalouden diplomi-insinöörit ovat ongelmanratkaisijoita, joiden monipuolisiin tieteenaloihin perustuva osaaminen osuu tismalleen työelämän tarpeeseen.

"Meiltä työllistytään nopeasti ja palkkataso on korkea. Muistuttelemme opiskelijoitamme säännöllisesti, että koulutusohjelmasta kannattaa pyrkiä valmistumaan ennen kuin tulee revityksi työelämään."

Ovia avaavaa koulutusta

Kun helsinkiläinen Vilma Saari valmistuu 30.6.2021, hänestä tulee neljästuhannes LUT-yliopistosta valmistunut tuotantotalouden diplomi-insinööri.

"Valitsin tuotantotalouden, koska kuulin, että se antaa kattavan osaamisen poikki alojen. Parasta onkin ollut, että opinnot avaavat ovia niin moneen suuntaan, mutta eivät juuri sulje vaihtoehtoja pois", Vilma Saari sanoo.

Saari muistelee lämmöllä Lappeenrannassa vietettyjä opiskeluvuosia.

"Skinnarilassa asuminen oli huikeaa aikaa. Kun aloitin opinnot vuonna 2015, olin toista päivää elämässäni Lappeenrannassa. En tiennyt mitä odottaa, mutta sekä kaupunki että kampuselämä yllättivät iloisesti. LUTin kompaktilla kampuksella verkostoitui hyvin myös muiden alojen opiskelijoiden kanssa."

Kuten tuotantotaloudesta valmistuneet yleensä, Saarikin työllistyi jo opintojensa aikana. Hän teki diplomityönsä nykyiselle työnantajalleen TietoEVRYlle. Voimassa olleet koronarajoitukset ovat vaikuttaneet valmistujaisjuhlien suunnitteluun.

"Kyllä me mummin kanssa joimme jo ennakkoon kuohuviinit", myös LUT-stipendin saanut Vilma Saari iloitsee.

Vilma Saari aloitti opintonsa yli neljäkymmentä vuotta myöhemmin kuin ensimmäiset LUTin tuotantotalouden diplomi-insinöörit, jotka valmistuivat Lappeenrannasta vuonna 1974.

Pitkä taival ja valmistuneiden huikea määrä ovat asioita, joita juhlimalla myös henkilökunta voi siirtyä hyvällä mielellä kesälomille.

"On upeaa ajatella, että tuolla jossain työskentelee ja muuttaa maailmaa 4000 meiltä LUTista valmistunutta tuotantotalouden diplomi-insinööriä", Petra Pekkanen kiittelee.

Tuotantotalous kasvaa Kouvolassa ja Lahdessa

LUT-yliopiston tuotantotalouden koulutusohjelman vastaava Petra Pekkanen kertoo että ensi vuonna tuotantotalouden koulutusohjelman kehitys näkyy alueellisesti etenkin Lahdessa ja Kouvolassa.

"Kouvolassa korostuu LUT-yliopiston rooli alueen yritysten palvelemisessa. Uusi kansainvälinen maisteriohjelma palvelee hyvin alueen yritysten rekrytointitarpeita."

Lahdessa on taas vahvat elinikäisen oppimisen perinteet ja maisteriopinnot suunnitellaan usein niin, että ne on mahdollista suorittaa työssäkäynnin ohessa.

"Nyt on luontevaa laajentaa toimintaa myös kandidaattiohjelmien puolelle. Lahdessa käynnistyy vuonna 2022 Suomen ensimmäinen englanninkielinen tuotantotalouden kandidaattiohjelma", Pekkanen sanoo.

Tuotantotalouden diplomi-insinööritutkinnot yhteensä (1974–6/2021)

LUT-yliopisto                      4026

Tampereen yliopisto          2707