LUT University student Antti.
Julkaistu 15.3.2022
Päivitetty 24.5.2022

LUT-yliopistoon on tarjolla 640 aloituspaikkaa kevään toisessa yhteishaussa. Paikoista 480 on tekniikan ja 160 kauppatieteiden kandidaatin tutkintoon johtavissa tutkinto-ohjelmissa Lappeenrannassa. Aloituspaikkoja on lisätty viime vuodesta 10 prosenttia.

LUT tarjoaa tekniikassa kahdeksan suomenkielistä kandidaattiohjelmaa, joita ovat energiatekniikka, kemiantekniikka, konetekniikka, sähkötekniikka, tietotekniikka, tuotantotalous, ympäristötekniikka ja laskennallinen tekniikka. Ohjelmissa keskitytään maailmanlaajuisia tekoja vaativiin asioihin, kuten ilmastonmuutoksen hillitsemiseen sekä puhtaan veden, energian ja ilman saatavuuteen.

Kauppatieteiden kandidaatin tutkinnossa opiskelijat valitsevat suuntautumisalansa ensimmäisen lukuvuoden lopussa perusopintojen jälkeen. Vaihtoehtoina ovat hankintojen johtaminen, laskentatoimi, liiketoiminta-analytiikka, kansainvälinen markkinointi ja strateginen rahoitus. LUT-kauppakorkeakoulun opetuksen painopiste on vastuullinen ja kestävä liiketoiminta.

Valintakokeet järjestetään touko- ja kesäkuussa

Tekniikan alan yhteisvalinnassa yhä useampi aloituspaikka täytetään todistusvalinnalla eli ylioppilastodistuksen arvosanojen perusteella. Tänä vuonna todistusvalinnalla täytetään 80 prosenttia tekniikan alan aloituspaikoista, kun vielä viime vuonna osuus oli 70 prosenttia. Kauppatieteellisen alan yhteisvalinnassa todistusvalinnalla täytetään 60 prosenttia aloituspaikoista viime vuoden tapaan.

Valintakokeeseen osallistuvat ne hakijat, jotka eivät tulleet valituiksi todistusvalinnassa. Jos hakija tulee todistusvalinnassa hyväksytyksi muuhun kuin ensisijaiseen hakukohteeseensa, on hänellä edelleen mahdollisuus osallistua valintakokeeseen ja tavoitella ensisijaisempien hakukohteidensa opiskelupaikkaa.

Tekniikan valintakoe järjestetään 31.5.2022, ja sen voi tehdä Lappeenrannassa, Espoossa, Jyväskylässä, Tampereella, Turussa, Vaasassa ja Oulussa. Kauppatieteiden valintakoe on 7.6.2022, ja sen voi tehdä suomeksi Lappeenrannassa, Espoossa, Joensuussa, Kuopiossa, Jyväskylässä, Oulussa, Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Jos kauppatieteiden valintakokeen haluaa tehdä ruotsiksi, se on mahdollista Helsingissä, Maarianhaminassa, Turussa ja Vaasassa.

Sekä tekniikan että kauppatieteiden valintakoe järjestetään fyysistä läsnäoloa vaativana kokeena. Mikäli viranomaiset antavat kevään aikana koronatilanteeseen liittyviä määräyksiä, joilla on vaikutusta valintakokeiden järjestämiseen, tiedotetaan siitä hakijoille erikseen.

Lähes 2 300 uutta opiskelijaa LUT-yliopistoon

Jos kaikki haut lasketaan yhteen, LUTiin otetaan tänä vuonna yhteensä 2 270 uutta opiskelijaa. Maisteriohjelmien ja englanninkielisten kandidaattiohjelmien haku päättyi tämän vuoden osalta tammikuussa. Kansainvälisellä taustatutkinnolla on mahdollista hakea englanninkielisiin ohjelmiin rolling-haussa 31.5. asti.

LUT aloittaa yhteiskuntatieteiden ja viestintätieteiden uudet kandidaattiohjelmat syksyllä 2023. Niihin haetaan kevään 2023 yhteishaussa.

Tekniikan ja kauppatieteen suomenkielisiin kandidaattiohjelmiin haetaan valtakunnallisen yhteishaun kautta osoitteessa www.opintopolku.fi.

Lue myös: