A happy person standing in snow during winter
Julkaistu 18.1.2024
Päivitetty 18.1.2024

Korkeakoulujen kevään ensimmäinen yhteishaku ja LUT-yliopiston maisterihaku päättyivät keskiviikkona 17. tammikuuta. Tarjolla oli 39 maisteriohjelmaa ja kahdeksan englanninkielistä kandidaattiohjelmaa. Ohjelmat järjestetään Lappeenrannassa, Lahdessa, Kouvolassa ja Mikkelissä.

Ohjelmiin tuli yhteensä 14 278 hakemusta, joka on yli 5 000 enemmän kuin viime vuonna. Hakijat edustavat yli sataa eri kansallisuutta.

Lappeenrannan ohjelmista suosituimmat olivat:

Lahdessa eniten hakemuksia keräsivät:

“Hakijat ovat selvästi kiinnostuneita puhtaaseen energiaan, veteen, ilmaan ja kestävään liiketoimintaan liittyvistä ohjelmistamme. On myös todella hienoa huomata, että niin suomalaiset kuin kansainväliset hakijat ovat löytäneet uudet yhteiskunta- ja viestintätieteiden ohjelmamme”, koulutuksesta vastaava vararehtori Jaana Sandström sanoo.

LUTin uudet yhteiskunta- ja viestintätieteiden maisteriohjelmat keräsivät yhteensä yli 500 hakemusta.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Maisterihaussa oli tarjolla poikkeuksellisen paljon uusia ohjelmia

LUT-yliopiston maisteriohjelmiin tuli yhteensä 11 026 hakemusta, joista 2 164 tuli suomenkielisiin ja 8 862 englanninkielisiin maisteriohjelmiin. Maisterihaussa oli mukana kymmenen suomenkielistä ja 29 englanninkielistä maisteriohjelmaa. Uusia englanninkielisiä ohjelmia oli tarjolla yhteensä kuusi konetekniikassa, kemiantekniikassa ja yhteiskuntatieteissä.

Suosituimmat suomenkieliset maisteriohjelmat olivat:

Suosituimmat englanninkieliset maisteriohjelmat olivat:

Kauppatieteiden ohjelmista eniten kiinnosti Business Analytics (538 hakemusta). Uusista yhteiskuntatieteiden ohjelmista eniten hakemuksia tuli Global Communications and Clean Air, Water and Energy -ohjelmaan (220 hakemusta).

Osaan LUTin englanninkielisistä maisteriohjelmista oli mahdollista hakea early admission -haussa, joka päättyi marraskuussa 2023. Hakemuksia ohjelmiin tuli yhteensä 858. Hakukelpoisia olivat opiskelijat, jotka ovat suorittaneet aiemman tutkintonsa muualla kuin Suomessa.

Englanninkieliset kandidaattiohjelmat kiinnostivat suomalaisia hakijoita

Ensimmäisessä yhteishaussa oli tarjolla kahdeksan englanninkielistä kandidaattiohjelmaa kauppatieteiden ja tekniikan aloilta. Ohjelmiin tuli yhteensä 3 252 hakemusta, joista suomalaisten hakemuksia oli noin 19 prosenttia. Kokonaisuudessaan hakemusten määrä kasvoi vuoteen 2023 verrattuna 16 prosenttia.

Suosituimmat englanninkieliset kandidaattiohjelmat olivat:

Haku englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin jatkuu

LUTin englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin voi hakea 15.5.2024 saakka jatkuvassa rolling admission -haussa. Hakea voivat opiskelijat, jotka ovat suorittaneet aiemman tutkinnon muualla kuin Suomessa. Tähän mennessä hakemuksia on tullut yhteensä 1 849.

Toinen yhteishaku alkaa maaliskuussa

Kevään toisessa yhteishaussa on tarjolla 11 Lappeenrannan kampuksella järjestettävää suomenkielistä kandidaattiohjelmaa tekniikan, kauppatieteiden ja yhteiskuntatieteiden aloilla. Hakuaika alkaa 13.3. klo 8 ja päättyy 27.3. klo 15.

Lue myös: