Autumn image
Julkaistu 5.10.2023
Päivitetty 6.10.2023

Säästöpankki Optia lahjoittaa 150 000 euroa opiskelijayrittäjyysyhteisö LUT Entrepreneurship Society Ry – LUTESin toimintaan. LUTES on LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun yrittäjähenkisten opiskelijoiden yhteisö, joka innostaa opiskelijoita yrittäjyyteen ja luo yrittäjämäisiä kokemuksia Lappeenrannan kampuksella. Toiminta on opiskelijoille usein ensiaskel kohti kasvuyrittäjyyttä ja toimii siltana eri yritysten muodostamiin yrittäjyysekosysteemeihin. Lahjoituksellaan säästöpankki haluaa edistää uutta liiketoimintaa 140-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi.

”Vastuullisuusteot ovat Säästöpankkiaatteen ytimessä. Jaamme vuosittain osan tuloksestamme paikallisen hyvinvoinnin ja elinvoiman edistämiseksi. Säästöpankki Optian hallituksen tahtotila on ollut kohdistaa lahjoituksia vaikuttamaan positiivisesti Itä-Suomen yritys- ja elinkeinoelämän tulevaisuuteen. Yliopistokoulutuksen ja -tutkimuksen tukeminen on vaikuttava keino edistää kilpailukykyä ja tulevaisuuden valmiuksia”, kertoo Säästöpankki Optian hallituksen puheenjohtaja Antero Savolainen

”Yrittäjyyden tutkimisella ja kehityksellä on merkitystä myös ihmisten ja koko tulevien sukupolvien hyvinvointiin. Siksi valitulla lahjoituksen kohdennuksella on myös yhteiskunnallinen merkitys”, sanoo Säästöpankki Optian toimitusjohtaja Heikki Paasonen

LUT-yliopisto auttaa yrityksiä ja yhteisöjä löytämään uusia liiketoiminnan mahdollisuuksia uusimman tieteellisen tutkimuksen avulla. LUT tekee yhteistyötä useiden startup-yrityksiä tukevien tahojen kanssa, joihin myös LUTES kuuluu.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

”Olemme Säästöpankki Optian lahjoituksesta erittäin kiitollisia. On hienoa, että säästöpankki haluaa tukea opiskelijoiden yrittäjyystoimintaa, jolla etsitään kestäviä ratkaisuja tulevaisuuden ongelmiin”, toteaa kasvujohtaja Petri Ajo LUT-yliopistolta.

“Alueen kasvuyrittäjyysekosysteemin kehittäminen on pitkäjänteistä ja haastavaa työtä. Lahjoituksen avulla pystymme kehittämään toimintaamme sekä luomaan uusia työkaluja, joiden avulla opiskelijoiden on helpompi lähteä yrittäjäksi”, kertoo LUTESin puheenjohtaja Venla Ollikainen.

Opiskelijayrittäjyysyhteisön toiminnan vaikuttavuudesta kertoo se, että opiskelijavetoiset kasvuyritykset ovat nostaneet yli 1,1 miljardia euroa rahoitusta Suomessa ja työllistävät yli 6 700 ihmistä, mikä käy ilmi Startup Säätiön tuottamasta opiskelijayrittäjyysyhteisöjen vaikuttavuusraportista.

LUTille voivat lahjoittaa niin yritykset, yhteisöt kuin yksityishenkilötkin. Lahjoitus osoitetaan useimmiten yliopiston yleiseen toimintaan. Vähintään 10 000 euron lahjoituksissa lahjoittajalla on kuitenkin mahdollisuus kohdentaa lahjoitus esimerkiksi tekniikkaan, kauppatieteisiin tai yhteiskuntatieisiin.

Venla Ollikainen, president, LUTES, venla@lutes.fi, 040 356 6313

lutes.fi

startup-saatio.fi/entrepreneurship-societies

Antero Savolainen, hallituksen puheenjohtaja, Säästöpankki Optia, 0500 279012