Lahtelainen Woodio on tullut tunnetuksi siitä, että se valmistaa puupohjaisia kylpyhuonekalusteita.
"Yhdistämällä materiaaliteknologia, muotoilu ja vastuullisuus voidaan luoda täysin uusi teollinen kategoria. Puu voi olla osa modernia ja kestävää elämää myös märkätiloissa kuten kylpyhuoneissa", kuvailee Woodio Oy:n toimitusjohtaja Terja Koskenoja.
"Uuden puupohjaisen komposiittimateriaalin lisäksi olemme kehittäneet uudenlaisen tavan ajatella designia, jossa hiilineutraalius ja estetiikka ovat yhtä tärkeitä. Tulevaisuuden kuluttajat ja suunnittelijat haluavat tuotteita, jotka näyttävät hyviltä, kestävät aikaa ja tukevat planeetan hyvinvointia. Suomalaisen metsän sivuvirtojen jalostaminen korkealaatuisiksi tuotteiksi saa vastakaikua etenkin ympäristötietoisissa kuluttajaryhmissä.
Koskenojan mukaan yrityksen ydininnovaatio on maailman ensimmäinen täysin vedenpitävä puukomposiitti, joka valmistetaan pääosin puuhakkeesta. Materiaali on kevyempi ja lämpimämpi kuin perinteinen kivi tai keramiikka, mutta myös ekologisempi, kun sen hiilijalanjälki on jopa 80 prosenttia pienempi kuin vastaavilla keraamisilla tuotteilla. Puunjalostusteollisuuden sivuvirtojen teollinen käyttö parantaa samalla metsän jalostusarvoa.

Tavoitteena kehittää vähähiilistä rakentamista
Woodion toimintafilosofia ei perustu Koskenojan mukaan pelkästään vihreään imagoon, vaan todellisiin päästövähennyksiin ja resurssiviisauteen.
"Olemme halunneet korvata keramiikkaa ja kivipohjaisia materiaaleja, jotka kuluttavat runsaasti energiaa valmistusvaiheessa."
Vaikka materiaalin sidosaineista yli puolet on jo nyt biopohjaisia, Woodio tekee jatkuvaa kehitystyötä kumppaneiden kanssa biopitoisuuden kasvattamiseksi. Vedenkestävyys saavutetaan sidosaineen avulla, joka ”kyllästää” puuhakkeen ja estää sen turpoamisen tai kosteuden imeytymisen. Tuloksena on komposiitti, joka yhdistää puun luonnollisen lämmön ja modernin designin kestävyyden.
Koskenoja näkee puupohjaisessa komposiittimateriaalissa mahdollisuuksia laajempaan kehitystyöhön kuin vain kylpyhuonetuotteisiin. Yritys kehittää jatkuvasti uusia sovelluksia, kuten sisustuslevyjä ja rakenteellisia elementtejä, joita voitaisiin hyödyntää myös muissa tiloissa, esimerkiksi toimistoissa ja keittiöissä.
"Materiaalimme on helposti työstettävää ja muokattavaa. Se avaa paljon mahdollisuuksia muillekin käyttökohteille. Pidemmällä aikavälillä Woodio pyrkii laajentamaan yhteistyötään myös muiden teollisuudenalojen kanssa ja kehittämään biopohjaisten rakennusmateriaalien käyttöä tulevaisuuden vähähiilisessä rakentamisessa."
Esimerkiksi Hollannissa Woodio on päässyt Koskenojan mukaan hankkeisiin siksi, että tuotteiden hiilijalanjälki on kilpailijoita pienempi.
"Rakennusten ympäristöluokitukset ohjaavat nyt materiaalivalintoja yhä enemmän. Vaikka Suomessa laskenta on vielä alkutekijöissään, trendi on selvästi sama: hiilineutraali rakentaminen on tulossa osaksi suunnittelun arkea."
Brändi yhdistää luonnon ja muodon
Woodion markkinointi rakentuu pitkälti referenssien, yhteistyöprojektien ja visuaalisen brändin varaan.
Tällä hetkellä yritys tarjoaa yli 20 erilaista pesuallasmallia, seinäkiinnitteisiä wc-istuimia, kylpyammeita, pyyhekoukkuja sekä komposiittilevyjä, joita voidaan käyttää esimerkiksi työtasoina tai keittiön välitiloissa.
Käyttökohteet vaihtelevat yksityiskodeista hotelleihin ja ravintoloihin, mutta erityisesti sopimusprojektit hotelleissa, ravintoloissa ja julkisissa tiloissa ovat yrityksen kasvun veturi.
"Pystymme toimittamaan räätälöityjä ratkaisuja, joissa yhdistyy estetiikka ja käytännöllisyys. Se on iso etu, kun tiloja käytetään intensiivisesti", Koskenoja kertoo.
Koskenojan mukaan jokainen toteutettu kohde lisää paitsi tunnettuutta, myös luottamusta puupohjaisten materiaalien toimivuuteen.
"Kun tuotteemme nähdään osana kansainvälisiä design-ympäristöjä, se antaa uskottavuutta koko suomalaiselle biomateriaaliosaamiselle. Woodio ei ole vain materiaalitekninen innovaatio, vaan myös vahva brändi, joka hyödyntää pohjoismaisen muotoilun perinteitä."
"Painotamme markkinointiviestinnässämme inspiroivia sisustusratkaisuja, luonnonläheisyyttä, lämpöä ja iloa eli sellaisia arvoja, jotka erottavat sen kliinisen kylmistä kylpyhuonekonsepteista. Haluamme osoittaa, että ekologinen tuote voi olla myös kaunis ja houkutteleva. Kestävyys ei ole kompromissi estetiikan kustannuksella", Koskenoja korostaa.
Design ja hiilijalanjälki ovat Koskenojan mukaan Woodion myyntivaltteja.
"Tähänastinen menestys perustuu palkittuun muotoiluun ja mitattuun kestävyyteen. Arkkitehdit ja sisustussuunnittelijat ovat yritykselle keskeinen kohderyhmä, sillä heidän valintansa ohjaavat hotellien ja julkisten tilojen hankintoja."
Woodio osana Lahden puutuotealan keskittymää
Vuonna 2016 perustettu Woodio toimii uudessa Lahden tehtaassaan, jonne tuotanto siirrettiin Helsingin Konalasta. Paikkavalinta on Koskenojan mukaan luonnollinen, kun Lahdessa yhdistyvät vahva puuteollinen osaaminen, muotoiluperinteet ja kaupungin kunnianhimoiset hiilineutraaliustavoitteet.
"Kaikki nämä sopivat täydellisesti meidän tarinaamme. Olemme osa uutta puupohjaista teollisuutta, joka yhdistää ekologisuuden ja esteettisyyden", hän sanoo.
Yrityksen liikevaihto on noin 700 000–800 000 euroa, mutta kasvunäkymät ovat selvästi nousevat. Woodion tuotteita on jo hotelleissa ja ravintoloissa Suomessa ja ulkomailla, ja vienti painottuu nyt erityisesti Iso-Britanniaan, Saksaan ja Hollantiin.
"Näillä markkinoilla arvostetaan ekologisia design-ratkaisuja, joissa yhdistyvät tekninen suorituskyky ja visuaalisuus."
Curious People -uutiskirje kertoo ratkaisuista, joilla autamme yhteiskuntaa, teollisuutta ja liiketoimintaa uudistumaan sekä raivaamme tietä energiasiirtymässä ja luonnonvarojen kestävässä käytössä.
Metsä360-palkinto 2025
LUT-yliopisto ja Marjatta ja Eino Kollin Säätiö ovat jakaneet yhteistyössä vuodesta 2020 alkaen 30 000 euron suuruisen tunnustuksen. Tunnustuspalkinto on osa LUT-yliopiston ja Kollin Säätiön laajamittaista yhteistyötä, jolla tähdätään suomalaisen metsän jalostusarvon kasvattamiseen ja vastuullisen biotalouden kasvun tukemiseen.
Palkinto voidaan myöntää henkilölle tai organisaatiolle, joka on onnistunut nostamaan metsän jalostusarvoa tai luomaan edellytykset ja mahdollisuudet metsän jalostusarvon kasvattamiselle. Palkinto kunnioittaa visionäärisen teollisuusneuvos Eino Kollin (1925–2016) perintöä ja elämäntyötä metsien parissa.
Vuoden 2025 Metsä 360-tunnustuspalkinnon finalistit on valinnut LUT-yliopiston ja Marjatta ja Eino Kollin Säätiön edustajista koostuva asiantuntijaryhmä.
Marjatta ja Eino Kollin Säätiön rahoittama ”Puussa on tulevaisuus” –viestintähanke julkaisee ajankohtaisia metsätaloutta ja sen parissa tehtävää tutkimustyötä koskevia artikkeleita. Säätiö tukee erityisesti maa- ja metsätalouteen sekä rakentamiseen liittyvää tutkimus- ja kehitystyötä painottaen erityisesti toimintaa, jolla on elinympäristömme kannalta positiivinen vaikutus pitkällä tähtäimellä. Säätiön toiminnan keskeisiin teemoihin perustuvat artikkelit ovat vapaasti hyödynnettävissä joko lähdemateriaalina tai julkaistavissa sellaisenaan.
Artikkelit julkaistaan myös Kollin Säätiön sivuilla.
Artikkelin on kirjoittanut Markku Laukkanen.
Lisätietoja:

Taija Hämäläinen
Esko Kolli
Asiamies, Marjatta ja Eino Kollin säätiö,
esko.kolli@kollinsaatio.fi,
+358 50 0712 458