Summer image
Julkaistu 9.6.2022
Päivitetty 9.6.2022

OP Ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta lahjoittaa LUT-yliopistolle 120 000 euroa. Lahjoituksellaan OP Ryhmä haluaa tukea suomalaista osaamista ja tutkimusta, luoda edellytyksiä kestävälle kasvulle ja edistää toimintaympäristönsä pitkän aikavälin menestystä.

”Suurena suomalaisena toimijana meille on tärkeää edistää monipuolista tutkimusta ja osaamista sekä valtakunnallisesti että paikallisesti. Olemme vahvistaneet suomalaisten arjen talousosaamista jo 120 vuoden ajan, ja yliopistojen kautta tuemme maamme talous- ja kauppatieteellistä huippuosaamista”, toteaa OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio.

OP Ryhmän keskusyhteisön eli OP Osuuskunnan osuus lahjoituksesta on 1,2 miljoonaa euroa. Se jaetaan tasan kymmenelle kauppatieteitä opettavalle yliopistolle: 120 000 euron lahjoituksen saavat Aalto-yliopisto, Itä-Suomen, Jyväskylän, Oulun, Tampereen, Turun ja Vaasan yliopistot sekä LUT-yliopisto, Hanken Svenska Handelshögskolan ja Åbo Akademi. Tämän lisäksi osuuspankit lahjoittavat oman alueensa yliopistoille yhteensä noin 620 000 euroa.

Lahjoituksista valtaosa on valtion vastinrahakelpoisia. Vastinraha lisää lahjoitusten vaikuttavuutta antamalla lisäkertoimen jokaiselle kauden aikana lahjoitetulle eurolle. Valtio pääomittaa yliopistoja vastinrahaan oikeuttavan varainhankinnan perusteella 67 miljoonalla eurolla syksyllä 2022.

Lisäksi OP Ryhmän Tutkimussäätiö jakaa vuonna 2022 apurahoja taloustieteelliseen tutkimukseen yhteensä 1,6 miljoonaa euroa. Säätiö on yksi Suomen suurimmista taloustieteellistä tutkimusta tukevista säätiöistä. Sen painopistealueena on pitkään ollut rahoitukseen ja osuuspankkitoimintaan liittyvä tutkimus. Vuonna 2022 säätiö on myös myöntänyt palkintoja sekä tukenut työelämäprofessuureja yhteensä 100 000 eurolla.