Winter image
Julkaistu 3.9.2020
Päivitetty 25.4.2022

Varastojen hallinta on äärimmäisen tärkeä osa huoltovarmuutta, ja poikkeusoloissa hankintojen keskittäminen ja yhteistyö eri organisaatioiden kesken on parasta riskienhallintaa.

Näin totesi LUT-kauppakorkeakoulun hankintatoimen professori, tekniikan tohtori Veli Matti Virolainen verkkotapahtumassa, joka pidettiin syyskuussa 2020.

Turvallisempi Suomi yhdessä -tapahtuman sanoma on hyvin ajankohtainen Ukrainan sodan vuoksi.

Huoltovarmuudella tarkoitetaan yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamista häiriö- ja kriisitilanteissa. Huoltovarmuudesta huolehditaan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin yhteistyöllä.

Varastojen hallintaan liittyy sekä käyttö- että varmuusvarastojen hallinta. Yksi keskeinen päätös organisaatiossa on päätös siitä, tehdäänkö tuote itse vai hankitaanko se jostain muualta. Kriisitilanteessa yhteistyö on Virolaisen mukaan parasta riskienhallintaa.

”Pitkä toimitusketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Yhteistyö hyödyttää sopimuksen kaikkia osapuolia, kun kumppaneilla on yhteinen tavoite ja tahtotila ja tieto kulkee avoimesti kumppaneiden kesken.”

LUT-yliopistossa tehdään energiahuoltovarmuuteen liittyvää huipputason tutkimusta. Myös hankintatoimen tutkimus on hyvää kansainvälistä tasoa, sillä LUT-kauppakorkeakoulussa on peräti neljä hankintatoimen professoria.

Hankintatoimen osaaminen on keskeistä organisaation toimintakyvylle myös kriisitilanteessa. Virolainen muistuttaa, että organisaation ydinosaamisen pitää olla tarpeeksi monen henkilön näpeissä.

”Vaikka avainhenkilöt jostain syystä lähtisivät, organisaation ydinosaaminen ei häviä”, hän sanoo.

Lue myös: