Academic Adventure 2022
Julkaistu 31.8.2022
Päivitetty 7.2.2024

Tässäpä tiukka tilanne: 1,5 litran tyhjä vesipullo pitäisi täyttää Saimaan vedellä laittamatta pulloa järveen. Siispä suu Saimaaseen ja poskien täyttö, nopea käännös ja pikainen juoksupyrähdys rannassa odottavan pullon luo. Vesi sovitellaan suusta pulloon ja sitten rynnätään uudelle kierrokselle, jokainen vuorotellen.

"Tuota ei kannata nielaista!" neuvotaan kokekeempien leiristä.

Luovuus, kekseliäisyys ja yhteen pelaaminen auttavat pitkälle, kun LUT-kauppakorkeakoulun uudet opiskelijat eli fuksit suorittavat erilaisia tehtävärasteja LUTin Lappeenrannan kampuksen piha-alueella. Mukana on ennätysmäärä uusia opiskelijoita, kaikkiaan 190 henkeä. Academic Adventure -fuksiaistapahtuma on perinne jo vuodesta 1999, ja koronarajoituksista vapaata hauskanpitoa on totisesti odotettu.

Academic Adventuren aikana fuksit pääsevät esimerkiksi suorittamaan esterataa silmät sidottuina, ideoimaan näytelmää ja räp-biisiä sekä myymään lennosta keksittyjä yritysideoita tiukalle tuomaristolle. Yhdellä rastilla harjoitellaan luottamuskaatumista toisten syliin ja toisella tehtävällä eräs työpari joutuu keksimään, miten esittää kaukosäädintä ja sen patteria.

Tempauksen ja tehtävärastien suunnitteluun ja toteutukseen osallistuvat niin kauppakorkeakoulun henkilökunta kuin vanhemmat opiskelijat LUT-kauppakorkeakoulun ainejärjestö Enklaavin johdolla.

"Tässä ei arvioida pelkästään nopeutta, vaan etenkin kaveria auttavat ja yhteen pelaavat fuksit saavat lisäpisteitä", ohjeistaa opintoneuvoja Rosa Kinnunen, joka opiskelee kolmatta vuotta LUT-kauppakorkeakoulussa.

Kinnunen vastasi tänä vuonna Academic Adventuren suunnittelusta. Vaikka uusien opiskelijoiden karkelointi on mukavaa seurattavaa, hän ei haluaisi palata ajassa taaksepäin.

"Fuksivuosi oli kiva, mutta nyt haluan eri asioita kuin silloin. Opiskelu tuo tullessaan niin paljon muutakin kuin juhlimista. Olin itse esimerkiksi viime kesän töissä yliopistolla", Kinnunen kertoo.

Kinnusesta LUTissa opiskelu on parasta, sillä:

"Meillä on mahtava opiskeluilmapiiri. Heti ensimmäisistä päivistä alkaen olen saanut loppuelämän ystäviä."

Elmo Aavela
1. vuoden opiskelija, LUT-kauppakorkeakoulu

Kannustushuudot raikuvat hyisen tuulisessa säässä. Osa porukasta hyppii haarahyppyjä lämpimikseen. Toiset ovat tajunneet heittää ylleen toppatakin, kokeneimmilla opiskelijoilla on pipot päässä.

Jyväskyläläinen Hanna Kettula, kaarinalainen Akseli Salminen, suomussalmelainen Nea Luomanen ja Elmo Aavela Lappeenrannasta ovat juuri olleet grillattavina yritysideansa kanssa tuomariston edessä. Itse asiassa näillä fukseilla oli peräti kolme ideaa: sähkövuokra-auto opiskelijoiden käyttöön, viisi ilmaista bussimatkaa paikallisliikenteessä opiskelijoille ja yhteiskäyttöauto niille opiskelijoille, joiden kotipaikkakunta sijaitsee kaukana Lappeenrannasta.

"Sähköautot menevät kyllä mukavasti LUTin vastuullisuusteemoihin, mutta miettikää vielä, mikä on teidän kärkiehdotuksenne", ohjeistaa yksi tuomareista, LUTin ylioppilaskunta LTKY:n puheenjohtaja Roosa Grönberg.

Luomanen jäi vain kolmen pisteen päähän sisäänpääsystä kauppakorkeakoulun pääsykokeissa, joten hän suorittaa nyt väyläopintoja avoimen yliopiston kautta.

"Mietin myös lääketieteen opintoja, mutta jotenkin tämä kauppatiedevaihtoehto vain loksahti kohdalleen. Lappeenranta on luonnonläheinen kaupunki, ihmiset ovat ystävällisiä ja täällä on hyvä yhteishenki", Luomanen kehuu.

Usein sanotaan, että lappeenrantalaisille LUT-yliopisto on varsin selvä valinta opintoja miettiessä. Niin Elmo Aavelallekin.

"Toisaalta, kun täällä on asunut koko ikänsä, olisi tietysti voinut mennä muuallekin katselemaan. Mutta LUTilla on nykyään niin hyvä maine, että ei ole mitään syytä olla jäämättä tänne."

Ja nämä fuksiaiskarkelotkin ovat vasta alkaneet.

Lue myös: