People talking in LUT restaurant
Julkaistu 1.8.2022
Päivitetty 3.8.2022

LUT-yliopisto järjestää lokakuussa lukioikäisille suunnatun Shaking up Tech -tapahtuman, joka kannustaa naisia ja muunsukupuolisia henkilöitä tekniikan pariin. Tapahtuman tarkoituksena on ravistella ennakkoluuloja ja tarjota käytännön esimerkkejä teknillisestä alasta ja sen mahdollisuuksista vaikuttaa maailmaan.

LUTin tutkijatohtori Johanna Naukkarisen mukaan osallistujat pääsevät perehtymään tapahtumassa esimerkiksi mikromuoveihin, 3D-tulostukseen ja musiikkiohjelmointiin.

”Tapahtuma on loistava tilaisuus nähdä, miten eri tekniikan alojen kautta pääsee vaikuttamaan esimerkiksi luonnon ja yhteiskunnan kestävyyden ja monimuotoisuuden edistämiseen”, Naukkarinen kuvailee.

Johanna Naukkarinen
Tapahtuma on loistava tilaisuus nähdä, miten eri tekniikan alojen kautta pääsee vaikuttamaan esimerkiksi luonnon ja yhteiskunnan kestävyyden ja monimuotoisuuden edistämiseen.
Johanna Naukkarinen
Tutkijatohtori

Tekniikan ala on Suomessa poikkeuksellisen sukupuolittunut

Tapahtuman järjestäjien mukaan suomalaiset naiset ja muunsukupuoliset nuoret aikuiset ovat harmittavan vähän kiinnostuneita tekniikasta ja luonnontieteistä uravalintana. Tilanne koetaan nurinkuriseksi, sillä samaan aikaan suomalaistyttöjen osaaminen matematiikassa, luonnontieteissä ja taloudessa on PISA-tutkimuksen mukaan edelleen selvästi OECD-maiden keskiarvoa parempaa.

Johanna Naukkarinen korostaa, että alalla vallitsevien perinteisten sukupuoliroolien sekoittaminen on tärkeää, jos tuotteiden ja palveluiden monipuolisuutta halutaan lisätä. Nyt järjestettävän tapahtuman avulla pyritään tasapainottamaan sekä tekniikan alalle hakevien, että sieltä valmistuvien diplomi-insinöörien sukupuolijakaumaa.

”Erilaiset ideat ja monipuoliset tiimit johtavat parempiin tuloksiin, ja se on avain kestävään menestykseen ja hyvään toimintaympäristöön.”

Jako miesten ja naisten aloihin on Suomessa muihin EU-maihin verrattuna poikkeuksellisen jyrkkä. Vain joka viides diplomi-insinööriopiskelija on nainen. Samaan aikaan tekniikan alan työllisyys kasvaa Euroopassa nopeammin kuin työllisyys yleisesti.

Lukioikäisiä naisia kiinnostavat ihmisläheiset tekniikan alat

Johanna Naukkarisen mukaan lukioikäisiä naisia tuntuu kiinnostavan yleisesti tekniikan aloista eniten bio-alkuiset alat. Luultavasti kyseiset alat mielletään ihmisläheisemmiksi tai luontoystävällisemmiksi kuin perinteiset tekniikan alat.

Naukkarinen muistuttaa, että teknologia pitäisi aina suunnitella ihmisiä varten ja luonnon ja yhteiskunnan kestävyyttä edistäen. Esimerkiksi LUT-yliopiston strategisia tavoitteita hiilineutraalista maailmasta, puhtaasta vedestä ja ilmasta sekä kestävästä liiketoiminnasta ei voida saavuttaa, jos toiminnassa ei huomioida ihmisiä ja kestävyysnäkökulmia.

LUTissa tekniikan opintoja on tulevaisuudessa mahdollista viedä yhä ihmisläheisempään suuntaan, kun yliopistossa aloitetaan yhteiskuntatieteiden opetus. Yhteiskuntatieteiden tarjonta tuo runsaasti mahdollisuuksia myös tekniikan opiskelijoille.

”Yhteiskuntatieteet luovat uudenlaista kulttuuria ja ajattelutapaa LUTin koulutukseen ja tutkimukseen. Se lisää takuulla opiskelijoiden keskinäistä ymmärrystä monialaisuuden merkityksestä", Naukkarinen pohtii.

LUT-yliopisto, Aalto-yliopisto ja Oulun yliopisto järjestävät Shaking up Tech -tapahtuman 13.10.2022 klo 9.15–19.00 yhtäaikaisesti Skinnarilan, Otaniemen ja Linnanmaan kampuksilla. Päivä alkaa tekniikan alalla toimivien naisten puheenvuoroilla ja jatkuu lounaan jälkeen rinnakkaisilla workshopeilla. Tapahtuma päättyy opinto- ja uramessuihin.

Lue myös: