Metsä360 logo in forest
Julkaistu 24.11.2020
Päivitetty 18.5.2022

LUT-yliopisto ja Marjatta ja Eino Kollin säätiö tekevät yhteistyötä kasvattaakseen suomalaisen metsän jalostusastetta.  Säätiön rahoituksella kumppanukset ovat myös perustaneet Metsä360-tunnustuspalkinnon, jonka avulla nostetaan esiin merkittävästi metsän jalostusarvon nostoon vaikuttava innovaatio, ratkaisu tai teko.

30 000 euron arvoinen palkinto jaettiin ensimmäisen kerran tänä vuonna. Palkinnon saajaksi valittiin Suomen Ladun Nuku yö ulkona -kampanja, joka haastaa suomalaiset nukkumaan ulkona elokuisena yönä. Kampanja on toteutettu viisi kertaa, ja elokuussa 2020 yli 86 000 suomalaista vietti yönsä luonnon helmassa.

Palkinnon saajan valitsivat Sitran Hiilineutraali kiertotalous -teeman johtaja Mari Pantsar, energiakonserni St1:n pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen, sekä liikemies ja visiönääri Peter Vesterbacka. Saaja julkistettiin verkkotapahtumassa 24.11.2020.

Palkintoraati totesi perusteluissaan kampanjan nostavan ansiokkaasti esiin metsän merkitystä hyvinvoinnin lähteenä ja toimivan kansanterveyden edistäjänä.

"Nuku yö ulkona -kampanja avaa arvokkaan näkökulman suomalaiseen metsään. Kampanja on konkreettinen, kekseliäs ja edistää lisäksi sosiaalista tasa-arvoa. Näemme siinä merkittävää yhteiskunnallista ja kansainvälisesti skaalattavaa potentiaalia", kertoo Mari Pantsar.

Palkintoraati rohkaisi Suomen Latua ja kampanjan toteuttajajoukkoa kunnianhimoiseen kansainväliseen laajentumiseen.

"Mielestämme kampanjalla on eväät globaaliin tunnettuuteen. Luonnon ja lähimetsien arvostaminen ja niistä kestävästi nauttiminen resonoisivat näkemyksemme mukaan monissa muissakin maissa. Kampanja voisi myös olla Earth Hourin kaltainen maailmanlaajuinen, luonnon monimuotoisuuden puolesta puhuva tekomme", visioi Pantsar.

Verkkotapahtumassa palkittiin myös lukiolaisille, 2. asteen metsäalan opiskelijoille sekä Suomen Partiolaisille suunnatun Metsä360-kilpailun parhaimmisto rahapalkinnoilla. Kilpailussa haettiin videon muodossa toimitettavia teoksia, joissa nuoret toivat esiin metsää ja sen tuomia mahdollisuuksia.

Marjatta ja Eino Kollin säätiö on merkittävä suomalaisen tutkimus- ja kehitystoiminnan rahoittaja. Vuonna 1991 perustetun säätiön juuret ovat vahvasti metsä- ja puunjalostusteollisuudessa. Teollisuusneuvos Eino Kollin pitkän elämäntyön tuloksena syntyi Vierumäen Teollisuus – yksi maan merkittävimmistä saha- ja puunjalostusyrityksistä, joka nykyisin tunnetaan nimellä Versowood. Lisätietoja:  kollinsaatio.com

Esko Kolli

Asiamies, Marjatta ja Eino Kollin säätiö