TEKin toiminnanjohtaja Jari Jokinen, TEKin yhteiskuntasuhdejohtaja Juhani Nokela ja LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa
Julkaistu 8.4.2022
Päivitetty 8.4.2022

Tekniikan akateemiset lahjoittaa LUT-yliopistolle syntymäpäivänsä kunniaksi 150 000 euroa. TEK täytti viime vuonna 125 vuotta.

”LUT on yksi tärkeimmistä tekniikan yliopistoista. Haluamme lahjoituksellamme osoittaa arvostustamme sitä upeaa kehittämistyötä kohtaan, jota Lappeenrannassa ja nyt myös Lahdessa on tehty”, TEKin toiminnanjohtaja Jari Jokinen sanoo.

Jokisen mukaan LUT on ennakkoluuloton ja aikaansaava yliopisto, jossa tehdään maailmanluokan tutkimusta ja koulutetaan tulevaisuuden tekijöitä. TEK ja tekkiläiset rakentavat kestävää hyvinvointiyhteiskuntaa, eikä se onnistu ilman maailman parhaita osaajia.

”Meidän viestimme on, että osaamiseen pitää uskaltaa investoida. Sen lisäksi, että yliopistojen perusrahoitusta on nostettava, tarvitsemme myös kaikki muut mukaan. Koska vastinrahakierrosta on vielä jäljellä, haastamme kaikki tekniikan ystävät mukaan talkoisiin”, TEKin yhteiskuntasuhdejohtaja Juhani Nokela lisää.

Varainkeruukampanja jatkuu ensi kesään saakka

Suomalaisyliopistoissa on käynnissä vastinrahallinen varainhankintakampanja, jonka perusteella Suomen valtio pääomittaa yliopistoja. Kampanjan aikana jokainen lahjoitettu euro voi tuottaa yliopistoille jopa 2,5 euroa valtion vastinrahaa. Keräysaika jatkuu 30.6.2022 asti.

”Meidän tehtävämme on auttaa yhteiskuntaa ja yrityksiä uudistumaan kestävästi sekä kouluttaa tulevaisuuden osaajia tähän tarkoitukseen. Olemme TEKin lahjoituksesta erittäin kiitollisia: se on suuri luottamuksen osoitus koulutustyötämme kohtaan, rehtori Juha-Matti Saksa kertoo.

Varainhankintakampanjaan voivat osallistua niin yritykset, yhteisöt kuin yksityishenkilötkin. Lahjoitus osoitetaan useimmiten LUT-yliopiston yleiseen toimintaan. Vähintään 10 000 euron lahjoituksissa lahjoittajalla on kuitenkin mahdollisuus kohdentaa lahjoitus valitsemalleen koulutusalalle eli joko tekniikkaan tai kauppatieteeseen.