Mitra Aerial view
Julkaistu 17.3.2022
Päivitetty 28.8.2023

Imatralle rakentuu parhaillaan hiilineutraali yrityspuisto, jonka suunnittelussa on hyödynnetty LUT-yliopiston osaamista. Hiilineutraali rakentaminen edellyttää tarkkaa päästöjen vertailua ja rakennusteknistä suunnittelua, joka tehdään uusiutuvan energian järjestelmien ehdoilla. Tämä selviää Hiilineutraali yrityspuisto -hankkeen (CNBP) tutkimustuloksista.

"Suurin osa rakennuksen elinkaaripäästöistä syntyy tavallisesti käytönaikaisista päästöistä eli sähköstä ja lämmityksestä. Tilanne kuitenkin muuttuu, kun käytetään uusiutuvaa energiaa: silloin tärkeimmiksi nousevat rakentamisen päästöt eli toisin sanoen rakennusmateriaalien valinta", kertoo hankkeen projektipäällikkö Mirika Knuutila LUT-yliopistolta.

Hiilineutraaliin yrityspuistoon valittiin vähäpäästöisin ja kustannustehokkain energiajärjestelmä. Siihen kuuluvat sekä lämpöpumput että kaukolämpö, jota tarvitaan talven kulutuspiikkejä varten. Sähkönkulutus katetaan puolestaan vesi-, tuuli- ja aurinkosähköllä. Uuden yrityspuiston ensimmäinen rakennus on jo rakennettu hankkeen oppeja käyttäen.

Näin suunnitellaan hiilineutraali rakennus

Perusta hiilineutraalille rakentamiselle luodaan jo kaavoitusvaihteessa. Olennaista on se, mihin ilmansuuntaan rakennukset sijoitetaan. Se vaikuttaa muun muassa energiankulutukseen ja aurinkopaneelien tuottaman sähkön määrään. Hiilineutraalin rakennuksen suunnittelussa kannattaakin noudattaa kolmiportaista lähestymistapaa.

1. Analysoi, miten kohteessa aiotaan kuluttaa energiaa ja millaisia hukkalämmön lähteitä kohteeseen voi tulla. Hukkalämpö kelpaa niin hyödynnettäväksi kuin myytäväksikin. Suunnittele tämän jälkeen kokonaisuuteen sopivat energiajärjestelmävaihtoehdot.
  2. Laske rakennusmateriaali- ja energiajärjestelmävaihtoehtojen kokonaispäästöt. Valitse niistä vähäpäästöisin kohteeseen soveltuva vaihtoehto.
  3. Kompensoi päästöt, joita et pysty muulla tavoin vähentämään.
Industrial Park Interior

LUTin tutkimuksen mukaan energiajärjestelmä voidaan suunnitella niin, että sekä päästöt että kustannukset ovat mahdollisimman vähäiset. Hiilineutraali rakentaminen tarjoaakin toimivan ratkaisun yrityksille, jotka painottavat toiminnassaan kestävän kehityksen periaatteita.

"Tutkimus osoittaa, että hiilineutraalista rakentamisesta on yrityksille konkreettista hyötyä. Uskomme, että yrityspuiston rakennukset ovat tulevaisuudessa erittäin kilpailukykyisiä", hanketta johtanut toimitusjohtaja Lassi Nurmi Mitra Management Oy:ltä ja Mitra Imatran Rakennuttaja Oy:ltä sanoo.

Yrityspuisto tarjoaa yrityksille myös mahdollisuuden yhteistyöhön, kuten resurssien jakoon, yhteisiin palveluihin, hukkalämmön jakamiseen ja logistiikkaketjujen yhdistämiseen. Yrityspuistoon etsitään parhaillaan lisää kumppaniyrityksiä.

Lassi Nurmi
toimitusjohtaja, Mitra Management