Doctoral promotion
Julkaistu 10.2.2022
Päivitetty 17.5.2022

Kunniatohtorin arvo myönnetään yhdeksälle suomalaiselle ja seitsemälle ulkomaalaiselle vaikuttajalle seuraavassa tohtoripromootiossa. LUTin seitsemäs juhlallinen tohtoripromootio järjestetään Lahden Sibeliustalolla 28.5.2022.

"Uusien kunniatohtoriemme joukossa on monia pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita. Haluamme kiittää heitä hyvin sujuneesta yhteistyöstä ja tiivistää strategista kumppanuuttamme myös tulevaisuudessa", vararehtori Jaana Sandström kertoo.

Kunniatohtorin arvo on yliopiston korkein huomionosoitus ja promootio puolestaan yliopiston arvokkain juhlatilaisuus. Arvonimi myönnetään erityisen ansioituneelle henkilölle kunnianosoituksena. Nimitettävän henkilön ei välttämättä tarvitse olla tohtori.

Promootioperinne sisältää runsaasti symboliikkaa. Tohtorinhattu symboloi vapautta ja tohtorinmiekka hengen asetta totuuden etsimisessä ja puolustamisessa. LUTissa väitelleistä tohtoreista miekkaa kantavat kauppatieteiden ja filosofian tohtorit.

Tekniikan uudet kunniatohtorit

1. Toimitusjohtaja Håkan Agnevall, Wärtsilä
  2. Toimitusjohtaja Annica Bresky, Stora Enso Oyj
  3. Hallituksen puheenjohtaja Jørgen Clausen, Danfoss
  4. Toimitusjohtaja Wolfgang Leitner, Andritz
  5. Toimitusjohtaja (ent.) Jukka-Pekka Mäkinen, The Switch (nykyinen omistaja Yaskawa)
  6. Professori Mikko Möttönen, Aalto-yliopisto
  7. Kaupunkineuvos Kari Salmi, Lahti
  8. Professori Samuli Siltanen, Helsingin yliopisto
  9. Puutarhaneuvos Hannu Tolonen, Lappeenranta
  10. Talousjohtaja Tiina Tuomela, Uniper
  11. Professori Pavel Zemčík, Brno University of Technology (BUT)

Kauppatieteiden uudet kunniatohtorit

1. Professori Michael Henke, Technical University Dortmund, TU/Fraunhofer Institute of Material Flow and Logistics, IML.
  2. Peikko Group Oy:n perustaja Jalo Paananen
  3. Professori Rebecca (Becky) Reuber, Rotman School of Management, University of Toronto
  4. Pääjohtaja Timo Ritakallio, OP Ryhmä
  5. Business-vaikuttaja Tuomo Rönkkö