Summer image
Julkaistu 18.6.2019
Päivitetty 19.5.2022

Helsinkiläisen Arttu Ovaskaisen päätyminen Highway-väylälle oli melkoinen onnenkantamoinen, sillä hän löysi LUTin väyläopinnot sattumalta etsiessään tietoa avoimen yliopiston tarjonnasta. Ovaskainen surffasi LUTin verkkosivuilla samana päivänä, kun ilmoittautuminen Highway-kandidaattiväylän opintoihin alkoi.

"Alun perin tarkoitukseni oli lukea kauppatieteiden pääsykokeisiin ja hakea LUTiin, mutta en töiltäni ehtinyt. Highway-väylälle pääseminen oli once in a lifetime -tilaisuus", Ovaskainen sanoo.

23-vuotias Ovaskainen muutti Lappeenrantaan ja aloitti kauppatieteiden väyläopinnot syksyllä 2018. Highway-kandidaattiväylällä opinnot suoritetaan täyspäiväisesti opiskellen Lappeenrannassa. Ovaskaisella ei ollut aiempaa kokemusta kauppatieteistä.

"Moni oli lukenut kauppatieteiden pääsykokeisiin ennen väylälle pääsemistä, mutta itse tulin mukaan kylmiltään. Pysyin hyvin mukana, kun opiskelin ahkerasti, olin aktiivinen, olin paljon läsnä tunneilla ja kysyin apua".

Ovaskainen rahoitti lukuvuoden säästöillään ja kotiväen tuella. Highway-väylällä opiskelija ei ole yliopiston tutkinto-opiskelija, eikä näin ollen saa opintotukea tai opintolainaa. Highway-väylän hyväksytyn suorittamisen jälkeen voi hakea LUTin tutkinto-opiskelijaksi ilman valintakoetta. Tutkinto-opiskelijalle erilaiset opiskelijatuet ja alennukset ovat saatavilla.

Apua tutkinto-opiskelijoilta ja WhatsAppissa

Ovaskaisen opintojen aikaan Highway-kandidaattiväylän ihmisten ikähaarukka oli 20 ja 30 vuoden välillä. Perustetussa WhatsApp-ryhmässä opiskelijat tukivat toisiaan. Myös viralliset tutkinto-opiskelijat sekä opintopalveluiden väki auttoivat aina tarvittaessa.

"Itselläni oli vaikeaa talvella, kun koetulokset näyttivät huonoilta. Sain vertaistukea muilta opiskelijoilta ja jaksoin taas yrittää".

Highway-väylällä kokeiden arvosanat painavat, sillä määrätyt kurssit on suoritettava tietyllä arvosanarajalla päästäkseen yliopiston viralliseksi tutkinto-opiskelijaksi. Tekniikan väyläopinnoissa on oma keskiarvorajansa.

Opiskelijoiden hyvästä hengestä mainitsee myös Anton Blaskovic, joka niin ikään suoritti Highway-väylän kauppatieteiden kandidaattiopinnot lukuvuonna 2018 - 2019.

"Ihmiset neuvoivat toisiaan omien vahvuuksiensa mukaan. Meillä oli todella hyvä henki. En tiedä olisinko pärjännyt opinnoissa yhtä hyvin ilman muita opiskelijoita ja vahvaa ryhmäytymistä", Blaskovic sanoo.

Opinnoista kannattaa ottaa kaikki irti.

- Arttu Ovaskainen

Lappeenrantalainen Blaskovic aloitti kauppatieteiden opiskelun Highway-väylällä 23-vuotiaana töiden ohessa. Hän oli aiemmin yrittänyt yliopistoon kaksi kertaa pääsykokeiden kautta.

"Highway on hyvä väylä nähdä, mitä opiskeltava tieteenala oikeasti pitää sisällään", Anton Blaskovic sanoo.

Hänelle kauppatieteet osoittautuivat Highway-vuoden aikana oikeaksi valinnaksi. Blaskovic suunnittelee opiskelevansa LUTin tutkinto-opiskelijana hankintapuolen maisteriksi ja ottavansa sivuaineeksi tietotekniikan.

Hankintojen johtaminen kiinnostaa Arttu Ovaskaistakin opinto- ja työmielessä.

"Minulla on lottovoittaja-fiilis, kun tiedän, että pääsen LUTiin tutkinto-opiskelijaksi Highwayn jälkeen. Suosittelen Highway-väylää, ja jos opintoihin pääsee, niin kannattaa ottaa niistä kaikki irti, osallistua myös tapahtumiin ja luoda uusia ystävyyssuhteita", Ovaskainen kannustaa.

Pysyin opinnoissa hyvin mukana olemalla aktiivinen.

- Arttu Ovaskainen