Julkaistu 12.1.2024
Päivitetty 12.1.2024

Kauppatieteellinen ala tuottaa kriittisesti, analyyttisesti ja eettisesti ajattelevia tulevaisuuden talousosaajia yhteiskuntaamme. Pyrimme siihen, että kuten lääkärillä, myös ekonomilla on salkussaan ne oman alan tiedolliset ja taidolliset työkalut, joilla he voivat kestävästi muuttaa maailmaa”, sanoo LUT-kauppakorkeakoulun dekaani Sami Saarenketo.

LUT-kauppakorkeakoulussa paneudutaan siihen, kuinka yritykset menestyvät kansainvälisessä kilpailussa ja samalla toimivat taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla. Tätä kutsutaan kestäväksi arvonluonniksi.

”Uutta teknologiaa pitää kehittää käsi kädessä vihreän siirtymän kanssa. Jos tekoäly kiihdyttää teollisuuden tuottavuutta ja kuormittaa maapalloa entisestään, sen tarjoama hyöty ihmiskunnalle jää osin käyttämättä", sanoo strategian ja innovaatioiden professori Paavo Ritala ja jatkaa:

”Kysymys on siitä, miten käytämme tekoälyä – työkaluna kestävyysongelmien ratkaisussa vai kulutuksen ja tuotannon lisäämiseen.”

Vahvuutena tiivis yhteisö

Halu parantaa maailmaa yhdistää LUTin kauppatieteiden opiskelijoita. LUT-kauppakorkeakoulun poikkeuksellisen hyvä yhteishenki näkyy esimerkiksi Suomen Ekonomien tuoreimmassa vastavalmistuneiden palautekyselyssä.

Joustava, kehityshaluinen, opiskelijat etusijalla -ajattelutapa, mahtava henkilökunta ja mieletön opiskelijayhteisö – siinä pähkinänkuoressa se, mistä Suomen paras opiskeluilmapiiri syntyy. LUT-kauppakorkeakoulun koulutusohjelmavastaava Hanna Salojärvi kertoo, että hyvään opiskeluilmapiiriin on panostettu ja se on saanut paljon kiitosta.

”Me olemme tiivis yhteisö, ja meillä on paljon aktiivista kiltatoimintaa sekä muita aktiviteetteja. Pyrimme siihen, että on paikkoja, missä opettajat ja opiskelijat voivat kohdata toisensa myös opetuksen ulkopuolella.”

Palautekyselyn mukaan myös koulutuksessa hankitut valmiudet erottavat LUTista valmistuneen kauppatieteiden maisterin edukseen: selkeimmät erot muihin yliopistoihin ovat tietoteknisissä valmiuksissa ja eettisten lähtökohtien tarkasteluvalmiuksissa.

Yksi maailman parhaista bisneskouluista

Pitkäjänteinen työ koulutuksen laadun ja opiskeluilmapiirin eteen ovat tuottaneet tulosta, ja ovat osaltaan vaikuttaneet LUTin historian parhaaseen ranking-sijoitukseen: LUT-kauppakorkeakoulu on listattu maailman 150 parhaan bisneskoulun joukkoon Times Higher Educationin (THE) kauppa- ja taloustieteiden alakohtaisessa rankingissa. Lisäksi LUT-kauppakorkeakoulu on tutkimuksen laadussa maailman toiseksi paras bisneskoulu: kauppatieteellisen tutkimuksen laatu saavutti vertailussa huippupisteet 97.9, kun 100 on enimmäispistemäärä.

LUT-kauppakorkeakoulu on myös Suomen toiseksi paras bisneskoulu rankingiin osallistuneista suomalaisista kauppakorkeakouluista. Yhteensä maailmassa on noin 16 500 yliopistotasoista bisneskoulua, joten LUT-kauppakorkeakoulu on parhaan prosentin joukossa.

5 syytä opiskella kauppatieteitä LUTissa

Tutustu kauppatieteiden kandidaattiopintoihin LUTissa ja hae kevään toisessa yhteishaussa. Haku alkaa 13.3.2024 klo 8 ja päättyy 27.3.2024 klo 15.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.