SDG values poster Desent work and Economic Growth in LUT School of Business and Management
Julkaistu 6.6.2022
Päivitetty 16.6.2022

LUT-kauppakorkeakoulu on sitoutunut toiminnassaan YK:n Principles for Responsible Management Education (PRME) -ohjelmaan, jonka tavoitteena on sitouttaa kestävät ja kansainvälisesti tunnistetut arvot opetukseen ja tutkimukseen. LUT-kauppakorkeakoulu raportoi vastuullisuustoiminnastaan säännöllisesti, ja viimeisin PRME-raportti voitti sarjassaan ykkössijan PRME Global Forum -tapahtumassa.

Voitto tuli kategoriassa emerging eli yli kaksi raporttia julkaisseiden sarjassa. Raportin koonnista vastaava tutkijatohtori Laura Olkkonen iloitsee voitosta, ja uskoo LUT-kauppakorkeakoulun saavan palkinnolla lisää kansainvälistä näkyvyyttä. Hän toivoo LUT-kauppakorkeakoulun palkitun raportin toimivan jatkossa hyvänä mallina muille PRME:n globaalin verkoston jäsenille.

”Tämä on hieno tunnustus, sillä PRME:llä on yli 800 jäsentä, joista valittiin nyt voittajat kolmessa eri kategoriassa (first time report, emerging ja established). PRME-raportti pohjautuu pitkälti koulutuksen ja tutkimuksen laatua arvioivaan AACSB-raportointiin, LUTin tekemään vastuullisuusraportointiin ja tietysti kaikkeen vastuullisuustyöhön koko LUT-kauppakorkeakoulun ja LUTin tasolla. Tämä on upea saavutus meille kaikille, kiitos yhteisistä ponnistuksistamme”, Olkkonen sanoo.

Laura Olkkonen.
Vastuullisuus on viety LUT-kauppakorkeakoululla läpileikkaavaksi tavoitteeksi kaikkiin koulutusohjelmiin ja kestävyys näkyy kaikessa koko yliopiston tasolla. Siksi pystymme raportoimaan kattavasti tavoitteellisista teoista.
Laura Olkkonen
tutkijatohtori, LUT-kauppakorkeakoulu

PRME-organisaatio kertoo palkitsevansa raportteja nimenomaan raportoinnin laadun perusteella. Lisäksi organisaatio tarkastelee sitä, miten kauppakorkeakoulut jakavat tietoa PRME-periaatteiden edistymisestä.

PRME-tuomaristo kertoi ajatuksiaan LUTin raportista:

"Tuomariston mielestä raportti oli erinomainen sekä saavutettavuuden että kattavan näkemyksen kannalta. Raportti sisälsi tarvittavat mittarit ja tapausesimerkkejä. Tuomaristo katsoi, että kullekin PRME-periaatteelle voitaisiin asettaa enemmän vielä tavoitteita, mutta korosti, että LUT-kauppakorkeakoulussa tehty suunnittelu osoitti selvästi kehityksen vuosien varrella ja toi esiin sen, miten strategioita aiotaan toteuttaa tulevaisuudessa.”

”Vastuullisuus on viety LUT-kauppakorkeakoululla läpileikkaavaksi tavoitteeksi kaikkiin koulutusohjelmiin ja kestävyys näkyy kaikessa koko yliopiston tasolla. Siksi pystymme raportoimaan kattavasti tavoitteellisista teoista kaikilla alueilla – arvoissamme, koulutuksessa, tutkimuksessa, sekä yhteistyössä ja vuoropuhelussa muiden kanssa”, Olkkonen summaa.

Mikä PRME?

• Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n perustama vuonna 2007
  • Foorumi kestävän kehityksen profiilin nostamiseksi bisneskouluissa ympäri maailmaa
  • Toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen
  • LUT-kauppakorkeakoulu on ollut mukana vuodesta 2015 ja on julkaissut kolme PRME-raporttia
  • Kaikkiaan mukana on jo 800 korkeakoulua eri puolilla maailmaa
  • LUT keskittyy erityisesti PRME:n kuuteen kestävän kehityksen tavoitteeseen: ihmisarvoista työtä ja talouskasvua, kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja, vastuullista kuluttamista, ilmastotekoja, edullista ja puhdasta energiaa sekä puhdas vesi ja sanitaatio ja yhteistyö ja kumppanuus

Tutustu näiden uutisten avulla siihen, miten vastuullisuus näkyy LUT-kauppakorkeakoulun ja LUT-yliopiston arjessa:

AACSB logo – Business Accreditation Seal.