Julkaistu 25.11.2022
Päivitetty 1.12.2022

LUT-yliopiston konetekniikan opiskelijat ja henkilökunta saivat tällä viikolla erityisen merkityksellisen ja motivoivan tehtävän. He valmistavat osana kurssien harjoitustöitä energiapulasta kärsiville ukrainalaisille 20–40 kamiinaa, joilla voidaan lämmittää kotia ja valmistaa ruokaa. Projektissa on mukana joukko LUTin konetekniikan henkilökuntaa ja konetekniikan opiskelijoiden ainejärjestö Koneen rakennuskilta ry.

”Ukrainalaisten sähkön- ja kaasunjakelu on poikki, mutta puuta löytyy poltettavaksi. Meillä taas on kaikki tarvittava osaaminen ja maailmanluokan laitteet, joilla voimme kamiinoita valmistaa”, LUT-yliopiston konetekniikan osastonjohtaja ja professori Juha Varis kertoo.

Osa kamiinoiden valmistamiseen tarvittavista materiaaleista saadaan lahjoituksina LUTin yhteistyökumppaneilta, kuten paikallisilta yrityksiltä.

Vapaaehtoiset työskentelevät myös iltaisin ja viikonloppuisin

Idea kamiinoiden valmistamiseen lähti alun perin laboratoriomestari Harri Rötköltä. Projektin suunnittelu ja kamiinan 3D-mallintaminen aloitettiin jo tällä viikolla, ja ensimmäinen kamiina valmistuu näillä näkymin ensi viikon maanantaina.

”Osa vapaaehtoisistamme työskentelee kamiinoiden parissa myös iltaisin ja viikonloppuisin, jotta tärkeä apu saadaan mahdollisimman nopeasti perille. Tämän kanssa ei nyt viivytellä: puhutaan vain muutamista viikoista, kunnes kaikki kamiinat ovat perillä Ukrainassa”, Varis jatkaa.

Kamiinat kuljetetaan Ukrainaan useassa erässä sitä mukaa, kun ne valmistuvat LUTin laboratorioista sarjatuotantona. Ukrainassa paikalliset viranomaiset toimittavat kamiinat harkintansa mukaan sinne, missä niitä tarvitaan eniten.

”Kamiinat on suunniteltu niin, että ne voidaan liittää kerrostalon hormistoon. Laitamme kamiinoihin pienet alkulähdöt putkien liittämistä varten”, Juha Varis kertoo.

LUT haastaa kaikki mukaan auttamaan ukrainalaisia

Kamiinoiden rakentamisessa on kyse luttilaisten halusta auttaa ukrainalaisia. LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa haastaa kaikki mukaan talkoisiin.

”Meillä on lämpöä ja sähköä, eikä meitä kohti ammuta ohjuksia. Tilanne on toinen Ukrainassa – talvi on tulossa, ja on jälleen aika auttaa. Taistelemme hyvien puolella, ja tällä kertaa autamme ukrainalaisia kamiinoiden avulla. Miten sinä aiot auttaa?”, Saksa vetoaa.