LUT-yliopisto valmistaa ukrainalaisille yli 100 kamiinaa yhteistyökumppaneidensa avulla
Julkaistu 1.12.2022
Päivitetty 2.12.2022

LUT-yliopiston konetekniikan laboratorioissa valmistetaan kamiinoita energiapulasta kärsiville ukrainalaisille. Kamiinaprojekti ja rehtori Juha-Matti Saksan vetoomus herättivät viime viikonloppuna monen auttamishalun ja myös uusien yhteistyökumppanien kiinnostuksen. Suuren suosion ansiosta kamiinoita aiotaan valmistaa 105 kappaletta alkuperäisen 20–40 sijaan. Määrä symboloi itsenäisen Suomen ikää vuosissa.

”Viime viikolla alkanut kamiinaprojekti on hyvällä tavalla lähtenyt käsistä. Meille on tullut aivan upeita yhteydenottoja lukemattoman monilta tahoilta, jotka haluavat auttaa ukrainalaisia”, Saksa kertoo.

Kamiinaprojektin ensimmäinen mahdollistaja oli SSAB, joka lahjoitti konetekniikan rakennusryhmälle 22 arkkia kolmen millimetrin paksuista SSAB Laser® 420MC Plus -nauhalevyä. SSAB on tehnyt jo vuosia läheistä yhteistyötä LUT-yliopiston kanssa erilaisissa hankkeissa.

”Kun LUTilta tuli materiaalipyyntö tärkeään hankkeeseen, oli selvää, että SSAB:n Raahen tehdas halusi olla mukana. Tavanomaisesta poikkeavan toimituksen mahdollisti meidän ammattitaitoinen tilauskäsittelyn, tuotannon suunnittelun, nauhalevyleikkauksen ja kuljetussuunnittelun henkilöstömme, jolle haluankin välittää kiitokset”, sanoo kuumavalssattujen nauhatuotteiden tuotepäällikkö Ossi Kangas SSAB:ltä.

Myös The Switch ja Pulttikanava osallistuvat materiaalihankintoihin.

Ensimmäinen kamiina valmistui maanantaina, piirustukset jaettiin julkisesti

LUTin konetekniikan opiskelijat ja henkilökunta rakentavat kamiinoita Koneenrakennuskilta ry:ssä toimivan Tomi Suikkarin piirustusten mukaan. Ensimmäinen kamiina valmistettiin maanantaina. Samalla tehtiin myös valmistusteknisiä säätöjä ja päivitettiin kamiinoiden valmistuskuvia.

”Tämä viikko jää mieleen omalla positiivisella tavallaan: töitä on paiskittu yötä myöten, ja samaan aikaan olemme saaneet satoja viestejä”, LUT-yliopiston konetekniikan osastonjohtaja ja professori Juha Varis kertoo.

Kamiinoiden piirustuksia toivottiin viikonloppuna julkiseen jakoon sekä suomeksi että englanniksi. Esimerkiksi Twitterissä jokainen hitsaustaitoinen haastettiin valmistamaan ainakin yksi kamiina. LUTin kamiinapiirustukset julkaistiin keskiviikkona, ja ne löytyvät osoitteesta lut.fi/kamiina.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

”Valmistuskuvat eivät välttämättä sovellu sellaisenaan kaikille laitteille, koska ne on suunniteltu nimenomaan LUTin laboratorioiden koneille sopiviksi ja olemme ottaneet tuotteen ja osien suunnittelussa huomioon levyarkkien koon hukan minimoimiseksi. Suomessa ei ole kuitenkaan pulaa idearikkaudesta, joten kokoonpano- ja päämittakuvat voivat toimia kunkin oman jatkosuunnittelun lähtökohtana”, Varis sanoo.

LUTin laboratorioissa valmistetuilla kamiinoilla voidaan lämmittää kotia ja valmistaa ruokaa. Kamiinat kuljetetaan Ukrainaan useassa erässä sitä mukaa, kun ne valmistuvat. Ukrainassa paikalliset viranomaiset toimittavat kamiinat harkintansa mukaan sinne, missä niitä tarvitaan eniten.

Lue myös: