LUT-yliopisto – suomenkielinen kandidaattihaku alkaa
Julkaistu 7.3.2024
Päivitetty 7.3.2024

LUTin kandidaattiohjelmiin voi hakea 13.–27. maaliskuuta. Haussa ovat mukana tekniikan, kauppatieteiden ja yhteiskuntatieteiden koulutukset, jotka valmistavat opiskelijoita ratkaisemaan maailman kestävyyshaasteita.

Aloituspaikkoja on tarjolla yhteensä 591. Paikoista 70 on yhteiskuntatieteiden, 140 kauppatieteiden ja 381 tekniikan kandidaatin tutkintoon johtaviin koulutuksiin. Kaikki hyväksytyksi tulleet opiskelijat saavat automaattisesti opinto-oikeuden maisteriohjelmiin asti.

Tekniikan ja kauppatieteiden koulutukset

LUT tarjoaa tekniikassa kahdeksan suomenkielistä kandidaattiohjelmaa, joita ovat energiatekniikka, kemiantekniikka, konetekniikka, sähkötekniikka, tietotekniikka, tuotantotalous, ympäristötekniikka ja laskennallinen tekniikka.

Kauppatieteiden kandidaatin tutkinnossa opiskelijat hakevat suuntautumisvaihtoehtoon ensimmäisen lukuvuoden lopussa perusopintojen jälkeen. Vaihtoehtoina ovat hankintojen johtaminen, laskentatoimi, liiketoiminta-analytiikka, kansainvälinen markkinointi ja strateginen rahoitus. LUT-kauppakorkeakoulun opetuksen painopiste on vastuullinen ja kestävä liiketoiminta.

LUT-yliopiston tekniikan ja kauppatieteiden hakukohteet ovat mukana oman alansa kansallisissa yhteisvalinnoissa, jotka kuuluvat valtakunnalliseen yhteishakuun. Yhteisvalintoihin kuuluvilla koulutuksilla on samanlaiset valintaperusteet. Todistusvalinnalla eli ylioppilastodistuksen arvosanojen perusteella täytetään 80 prosenttia tekniikan alan aloituspaikoista. Kauppatieteellisen alan yhteisvalinnassa todistusvalinnalla täytetään 60 prosenttia aloituspaikoista.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Yhteiskunta- ja viestintätieteiden koulutukset

Toista kertaa haussa olevassa yhteiskuntatieteiden koulutusohjelmassa on tarjolla kaksi kandidaattiohjelmaa: yhteiskuntatieteet ja viestintätieteet. Molemmissa koulutuksissa opiskelijat pääsevät perehtymään myös jokapäiväisen elämän kivijalkoihin eli yhteiskunnan kriittisiin järjestelmiin. Lopputuloksena opiskelijoille muodostuu monitieteinen ja kokonaisvaltainen ymmärrys kestävän yhteiskunnan toiminnasta.

LUTin yhteiskunta- ja viestintätieteiden aloituspaikoista 60 prosenttia täytetään todistusvalinnalla. Valintaperusteisiin voi tutustua tarkemmin LUTin verkkosivuilla.

Kaikkien alojen valintakokeet järjestetään touko–kesäkuussa

Valintakokeeseen osallistuvat ne hakijat, jotka eivät tulleet valituiksi todistusvalinnassa. Jos hakija tulee jo todistusvalinnassa hyväksytyksi muuhun kuin ensisijaiseen hakukohteeseensa, voi hän yhä tavoitella ensisijaisempien hakukohteidensa opiskelupaikkaa osallistumalla valintakokeeseen.

LUT-yliopiston suomenkielisiin kandidaattiohjelmiin haetaan valtakunnallisen yhteishaun kautta osoitteessa www.opintopolku.fi

Aloituspaikat kevään toisessa yhteishaussa

LUT-yliopistoon on tarjolla yhteensä 591 aloituspaikkaa.

• Energiatekniikka 63
  • Kemiantekniikka 41
  • Konetekniikka 51
  • Laskennallinen tekniikka 20
  • Sähkötekniikka 32
  • Tietotekniikka 70
  • Tuotantotalous 78
  • Ympäristötekniikka 26
  • Kauppatieteet 140
  • Yhteiskuntatieteet 45
  • Viestintätieteet 25

Haku suomenkielisiin kandidaattiohjelmiin keväällä 2024

• Toinen yhteishaku alkaa 13.3. klo 8 ja päättyy 27.3. klo 15.
  • Tieto todistusvalinnasta julkaistaan viimeistään 27.5.
  • Tekniikan valintakoe järjestetään 28.5., ja sen voi tehdä Lappeenrannan lisäksi kahdeksalla eri paikkakunnalla.
  • Kauppatieteiden valintakoe järjestetään 4.6., ja sen voi tehdä suomeksi Lappeenrannassa sekä kahdeksalla eri paikkakunnalla. Valintakoe on mahdollista tehdä myös ruotsiksi neljällä eri paikkakunnalla.
  • LUTin yhteiskunta- ja viestintätieteiden valintakoe järjestetään 5.6., ja siihen voi osallistua Lappeenrannassa tai Lahdessa.
  • Koevalintojen tulokset julkaistaan viimeistään 4.7.
  • Opiskelupaikka tulee vastaanottaa 11.7. klo 15 mennessä.

LUT-yliopiston hakupalvelut: hakijapalvelut@lut.fi

Lue myös: