LUT-yliopiston valmistamat kamiinat lähetettiin Ukrainaan
Julkaistu 14.12.2022
Päivitetty 16.12.2022

LUT-yliopiston konetekniikan laboratorioissa valmistetut kamiinat lähetetään Ukrainaan loppuviikon aikana. Kuorma-auto noutaa kamiinat Lappeenrannan kampukselta.

”On ollut hienoa nähdä, miten jokainen kamiinoiden valmistamiseen osallistunut on päässyt tuomaan oman osaamisensa yhteisen hyvän tekemiseen”, LUT-yliopiston konetekniikan osastonjohtaja ja professori Juha Varis kertoo.

Lappeenrannan kaupunki lahjoittaa yhden kirveen jokaista LUT-yliopiston valmistamaa kamiinaa kohden. Lisäksi Ukrainaan lähetetään 174 paria villasukkia sekä lapasia, pipoja, huiveja ja villapaitoja, jotka LUTin Lappeenrannan ja Lahden kampuksen henkilökunta on neulonut, sekä paikallisten lahjoittamia aggregaatteja, telttoja ja öljykamiinoita. Täysi kuorma on valmisteltu huolella etukäteen. Lappeenrannan kaupunki on seurannut ilolla LUTin kamiinaprojektia.

”Lappeenrantalainen ratkaisukeskeisyys ja yritteliäs henki, vapaaehtoisuus ja auttamisen halu ovat liikuttavia ja ihailtavia. Lappeenrannan kaupunki haluaa ehdottomasti edistää tärkeää asiaa ja auttaa ukrainalaisia toimittamalla kamiinoiden mukana suomalaisia design-kirveitä polttopuiden pilkkomista varten”, Lappeenrannan kaupunginjohtaja Kimmo Jarva sanoo.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Yksityishenkilöille on tulossa kamiinan lahjoitusmahdollisuus

Kamiinoiden lopullisen määrän odotetaan nousevan useisiin satoihin, koska talkoisiin on ilmoittautunut lukuisia kamiinoiden valmistuksesta kiinnostuneita yrityksiä, yhdistyksiä ja yksityisiä henkilöitä, esimerkiksi kaveriporukoita. Osa aikoo rakentaa jopa useita kymmeniä kamiinoita LUTin piirustusten avulla.

Kamiinaprojekti on herättänyt myös yksityisten lahjoittajien kiinnostuksen. Koska yliopistolla ei ole enää mahdollisuutta laajentaa omaa kamiinaprojektiaan, on LUT onnistunut kehittämään toisenlaisen ratkaisun yhdessä eri toimijoiden kanssa. Jatkossa kuka tahansa voi ostaa kamiinan esimerkiksi Omri ry:n Pro Ukraina -sivuston kautta ja saada sen toimitetuksi Ukrainaan.

”LUT ei ole tässä projektissa enää mukana, mutta toivomme, että tätä kautta mahdollisimman suuri apu tavoittaisi sitä tarvitsevat. On ollut upeaa seurata, millainen kansanliike ideastamme on syntynyt. Kamiinaprojekti on ollut monella tapaa ainutlaatuinen, ja sitä tullaan muistelemaan vielä pitkään”, Juha Varis toteaa.

Kimmo Jarva

Lappeenrannan kaupunginjohtaja