Metsä360 logo in forest
Julkaistu 23.5.2023
Päivitetty 28.8.2023

Metsä360 on tunnustuspalkinto, joka jaetaan vuosittain metsän jalostusarvoa kasvattavalle ratkaisulle, teolle tai innovaatiolle. Vuoden 2023 palkintoehdokkaat ovat Fiberwood, Kääpä Biotech ja Arbonaut.

Fiberwood tekee mekaanisen metsäteollisuuden sivuvirroista täysin biopohjaisia eristelevyjä ja pakkausmateriaaleja. Kääpä Biotech on puolestaan bioteknologiayritys, joka tutkii ja kehittää innovatiivisia sienialan sovelluksia eri toimialoilla hyödynnettäväksi. Arbonaut tuottaa digitaalisia ratkaisuja metsä- ja luonnonvara-alalle. Ehdokkaat valitsi LUT-yliopiston ja Kollin Säätiön asiantuntijaryhmä.

”Vahvasti polarisoituneessa metsäkeskustelussa on hyvä muistaa, että metsät tarjoavat työkaluja ilmastomuutoksen hillintään. Kestävästi hoidetut metsät ovat hiilinielu myös muiden taakanjakosektoreiden päästöille. Lisäksi puurakentaminen varastoi hiiltä koko elinkaarensa ajan ja uudet puupohjaiset innovaatiot korvaavat fossiilisia tuotteita”, Kollin Säätiön asiamies Esko Kolli sanoo.

Tänä vuonna Metsä360-voittajan valitsevat Maailman ilmatieteen järjestön (WMO) pääsihteeri Petteri Taalas, Business Finlandin Director General Nina Kopola sekä toimittaja Henry Tikkanen, jonka Tiedetrippi-podcast palkittiin tänä vuonna Tiedetoimittajain liiton tiedeviestintäpalkinnolla. Kollin Säätiön rahoittaman palkinnon arvo on 30 000 euroa.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Metsä360 on kurkistus huomisen metsiin ja metsätalouteen

Kollin Säätiö sekä LUT-yliopisto jakavat Metsä360-tunnustuspalkinnon tänä vuonna neljättä kertaa. Viime vuonna palkinnon voitti biotekniikan startup eniferBio

”Metsä360 laajentaa ymmärrystämme metsistä sekä niiden kestävistä ja jopa yllättävistä käyttötavoista. Ehdokkaisiin tutustuminen on kurkistamista huomisen metsiin ja metsätalouteen”, LUT-yliopiston yhteiskuntatieteiden yliopisto-opettaja Jaana Laine kertoo.

Lisäksi käynnissä on nuorille suunnattu Metsä360-videokilpailu, jossa nuoria kannustetaan tuomaan esiin metsän arvoa ja merkitystä yhteiskunnassa nyt ja tulevaisuudessa. Tänä vuonna kilpailuun kutsutaan osallistumaan peruskoulun 7.–9. luokan oppilaat. Jaossa on 6 000 euroa.

Marjatta ja Eino Kollin Säätiö sekä LUT-yliopisto jakoivat Metsä360-palkinnon ensimmäisen kerran vuonna 2020. Palkinto kunnioittaa visionäärisen teollisuusneuvos Eino Kollin (1925–2016) perintöä ja elämäntyötä metsien parissa. Tunnustuspalkinto on osa LUT-yliopiston ja Kollin Säätiön laajamittaista yhteistyötä, jolla tähdätään suomalaisen metsän jalostusarvon kasvattamiseen ja vastuullisen biotalouden kasvun tukemiseen.

Esko Kolli

Asiamies, Marjatta ja Eino Kollin säätiö