Auringonnousu usvaisessa kangasmatsässä.
Julkaistu 16.11.2023
Päivitetty 20.11.2023

Metsä360-palkinnon voittajaksi on valittu teknologia-alan yritys Arbonaut, joka tarjoaa metsävaratietoa päätöksenteon tueksi. Joensuussa toimivan yrityksen menetelmiä käytetään kymmenissä eri maissa ja kansainvälisissä, täsmätietoa vaativissa metsäprojekteissa.

Arbonautin menetelmällä voidaan mitata metsien hiilensidontaa, kartoittaa metsänhoidon tarpeita, seurata metsien monimuotoisuutta sekä ennaltaehkäistä kuivuuden, metsäpalojen, myrskytuulten ja lisääntyvien hyönteiskantojen aiheuttamia metsätuhoja. Menetelmä hyödyntää muun muassa maastomittauksia, kartta-aineistoja, laserkeilausta, satelliittikuvia ja tekoälyä.

Tänä vuonna Metsä360-voittajan valitsivat Business Finlandin Director General Nina Kopola, toimittaja Henry Tikkanen ja Maailman ilmatieteen järjestön (WMO) pääsihteeri Petteri Taalas. Voittaja julkistettiin 16.11.2023 LUT-yliopiston Lahden kampuksella.

Vuoden 2023 Metsä360-palkinnon voittajaksi on valittu teknologia-alan yritys Arbonaut, joka tarjoaa metsävaratietoa päätöksenteon tueksi.
Arbonautin toimitusjohtaja Tuomo Kauranne vastaanotti Metsä360-tunnustuspalkinnon 16.11. LUT-yliopiston Lahden kampuksella.

Taloudelliset tavoitteet ja monimuotoisuus voidaan sovittaa yhteen

Palkintoraadin mukaan Arbonaut osoittaa, että tieto on valtaa myös metsäalalla. Tietoon pohjautuvat ratkaisut lisäävät ymmärrystä ja poistavat metsiin liittyviä myyttejä samalla, kun esimerkiksi metsäpalot ja hyönteistuhot muodostavat yhä suuremman uhkakuvan kestävälle metsänhoidolle.

"Arbonautin menetelmillä voidaan tehostaa metsänhoitoa ja kohdentaa sitä oikea-aikaisesti. Tarkan metsätiedon avulla voidaan kehittää hakkuumuotoja ja luoda biodiversiteetin tunnistamisesta tulevaisuutta tukevaa liiketoimintaa", sanoo asiantuntijaryhmän jäsen, Kollin Säätiön asiamies, talousneuvos Esko Kolli.

Metsä360-tunnustuspalkinto nostaa esiin metsän jalostusarvon kasvuun tähtääviä tekoja. Palkinto jaettiin jo neljättä kertaa. Metsä360-palkinnon ovat aiemmin voittaneet eniferBion mykoproteiinin valmistusprosessi, Stora Enson biopohjainen hiili sekä Suomen Ladun Nuku yö ulkona -kampanja.

Nuorisokilpailussa ennätysmäärä osallistujia

Metsä360-kilpailu keräsi tänä vuonna ennätysmäärän osallistujia, yhteensä yli 20 työtä. Voittajaksi valittiin kouvolalaisen Hirvelän koulun video “Ihana metsä”. Raadin mukaan video oli raikkaasti toteutettu, hauska ja kekseliäs sekä visuaalisesti laadukas.

”Olen todella iloinen, että näin moni nuori innostui pohtimaan metsän arvoa ja merkitystä. Nuorten oivalluksissa riittää antia myös aikuisille”, kertoo LUT-yliopiston dekaani Mari Kallioinen-Mänttäri.

Voittajan valitsivat LUMA-koordinaattori Leena Ikonen, Junnuyliopiston koordinaattori Annamaria Mustonen, LUT-yliopiston kehittämispäällikkö Päivi Saikko sekä Kollin Säätiö. Lisäksi tilaisuudessa palkittiin Kiiminkipuiston koulu Oulusta ja Frosteruksen koulu Kärsämäeltä sekä annettiin kunniamaininta helsinkiläiselle Vesalan peruskoululle.

Metsä360-kilpailussa nuoria kannustetaan tuomaan esiin metsän arvoa ja merkitystä yhteiskunnassa nyt ja tulevaisuudessa. Tänä vuonna videokilpailu suunnattiin peruskoulun 7.–9. luokkalaisille, kun aiemmin kilpailun osallistujiksi on kutsuttu lukiolaiset, metsäalan opiskelijat ja partiolaiset.

Esko Kolli

Asiamies